Decyzja o Via Baltica w lutym
W ciągów dwóch – trzech tygodni powinna zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebiegu drogi ekspresowej S 61 - czyli Via Balitca - od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Postępowanie w tej sprawie już blisko rok prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku i właśnie jej Lech Magrel poinformował „o zebraniu pełnego materiału dowodowego” w tej sprawie. Jednym z istotnych elementów Via Baltica jest obwodnica Łomży, którą drogowcy chcą poprowadzić po zachodniej stronie miasta.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Ełk – Suwałki – – granica państwa (Kowno) na odcinku Ostrów Mazowiecka (S8) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk) przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku prowadzone jest od marca ubiegłego roku. W trakcie swoje uwagi do materiałów przedstawionych przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad mogli składać także m.in. mieszkańcy terenów przez które droga ma przebiegać. Uwagi do tego materiału miała także sama GDOŚ, która zażądała od drogowców uzupełnienia materiału, co w ocenie dyrektora Lecha Magreli także miało wpływ na wydłużenie procesu wydania dokumentu. Teraz już wszystkie uwagi i wyjaśnienia zostały skompletowane i przez tydzień każdy może się z nimi zapoznać.
- Oczekuję, że już w najbliższym czasie, w ciągu dwóch – trzech tygodni podpiszę decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tego odcinka Via Baltica – mówi Lech Magrel. - Teoretycznie może to być decyzja, która nie uwzględnia przebiegu drogi – wyjaśnia.
86 kilometrów ekspresówki
Zgodnie z przedstawianymi wcześniej informacjami Via Baltica w preferowanym przez GDDKiA wariancie zaczyna się na krajowej „ósemce” w węźle Podborze na wschód od Ostrowi Mazowieckiej, a dalej aż do Śniadowa w większości przebieg po śladzie dzisiejszej drogi wojewódzkiej. W Śniadowie Via Baltica górą ma przejść nad linią kolejową Ostrołęka – Łomża, potem zostanie poprowadzona nowa droga równolegle do istniejącej dziś drogi aż do planowanej obwodnicy Łomży. Ta zaczyna się węzłem „Łomża Południe” powiązując drogę S-61 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63 (klasa techniczna GP), która omija miasto Łomża po południowej stronie. Dalej trasa drogi S-61 omija miasto Łomża po stronie zachodniej. W km ok.44+150 zaplanowano węzeł „Łomża” na przecięciu z droga krajowa 61. Kolejny węzeł na przecięciu z drogą wojewódzką (klasa techniczna G) usytuowano w km ok. 47+700. Dalej droga przekracza rzekę Narew wraz z przyległymi terenami zalewowymi. W km ok. 54+650 zaplanowano lokalizacje węzła „Białystok”, w którym droga S-61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 64, która omijając Łomżę stanowi jej północna obwodnice. Kolejny węzeł znajduje się na przecięciu z drogą krajową 63, której nowy przebieg omija po stronie południowej miejscowość Kisielnica.
Potem droga ma się zbliżać się do istniejącej dk 61, a od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna wschodnia jezdnia S 61 została zaprojektowana po śladzie istniejącej j drogi.