Budowa trasy Via Baltica może rozpocząć się już w 2014 roku
Decyzja Komisji Europejskiej kończąca spór o przebieg trasy Via Baltica przyśpieszy budowę S-61 - twierdzi zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku - Sławomir Topczewski. Poranny gość Radia Białystok przekonywał, że w 2014 roku może ruszyć inwestycja - przynajmniej niektóre jej elementy.
W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska zdecydowała, że Via Baltica będzie omijać obszary cenne przyrodniczo w północno-wschodniej Polsce. Ominie także Białystok. Prowadzić będzie przez: Suwałki, Raczki, Ełk, Szczuczyn, Stawiski, Łomżę, Ostrów Mazowiecką, Wyszków i Radzymin. W Podlaskiem pokrywać się będzie z drogą ekspresową S -61 .
"Droga ekspresowa była i jest w planach rządowych, miała być przygotowywana - ale to spowodowało, że droga Via Baltica została wpisana na listę rezerwową drugiej perspektywy unijnej - czyli na lata 2014-2020. Jakby nie było, proces przygotowawczy trwa" - mówi Sławomir Topczewski.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczy na wsparcie Unii Europejskiej z nowego budżetu 2014-2020. Via Baltica ma być europejskim kanałem transportowym, który ma połączyć kraje Europy Zachodniej przez Warszawę z krajami nadbałtyckimi i Finlandią.
"Pomoc finansowa Unii Europejskiej, trochę z budżetu państwa i mam nadzieję, że rok 2014 to będzie rozpoczęcie obwodnicy Suwałk, a rok 2012 odcinki dwóch obwodnic - Stawisk i Szczuczuna" - dodaje Sławomir Topczewski.
"W ubiegłym tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy Suwałk. Pod koniec 2014 roku powinniśmy być gotowi do budowy obwodnicy Łomży" - mówił dziś w Radiu Białystok Sławomir Topczewski.