Unijne pieniądze na kolej do Osowca
W Ministerstwie Infrastruktury przekazano dziś umowy grantowe dla projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach konkursu instrumentu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023. Wśród nich znalazł się odcinek linii kolejowej Białystok – Osowiec.
Rail Baltica to kolejowy odpowiednik „naszej” Via Baltica, czyli ma połączyć Warszawę z Helsinkami. Remont i unowocześnianie linii kolejowej rozpoczęto w Warszawie i z odcinka na odcinek przesuwa się na północny – wschód.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unowocześniły już dwa odcinki – od Warszawy Rembertowa do Sadownego oraz od Sadownego do Czyżewa. Aktualnie prowadzone są prace na kolejnym, trzecim już odcinku – od Czyżewa do Białegostoku. W planach są roboty na kolejnych fragmentach trasy: Białystok – Ełk oraz Ełk – Trakiszki.
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec (pod Grajewem) otrzymają dofinansowanie w wysokości 223,12 mln euro. W sumie dofinansowanie z Unii Europejskiej otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego o łącznej wartości dofinansowania CEF dla polskich podmiotów w kwocie 405 mln euro, tj. ponad 1,7 mld zł.
W połowie odcinka Warszawa Rembertów – Sadowne znajduje się Tłuszcz, przez który, jak zapewniał ostatnio wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, za 2,5 roku mają jeździć pociągi z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Niestety, wg tych planów w Łomży nadal będą się tory zaczynać, albo jak kto woli, kończyć.