Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Z czego składa się rower

Rower, to dość spora ilość różnych części. Im wyższa będzie jakość każdej z nich, tym lepiej i mniej awaryjnie będzie funkcjonował nasz sprzęt. Dlatego, nie łudźmy się, że sprzęt za 200 czy 300 zł z hipermarketu będzie działał tak samo jak markowy rower za kwotę kilka razy większą. Nawet najmniej, na pierwszy rzut oka, istotna śrubka czy linka może sporo napsuć w działaniu np. przerzutki, hamulca czy innych elementów naszego sprzętu. Drobne elementy roweru mają wpływ na jakość działania poszczególnych mechanizmów, jednak to, jak się nam jeździ na sprzęcie wynika z podstawowych części roweru tzn. ramy, kół, amortyzatora.


Rama

Jeśli chodzi o materiały, to najczęściej aktualnie stosowane jest aluminium. Daję ono możliwość zbudowania lekkich i wytrzymałych ram przy niewielkim nakładzie pracy, a co za tym idzie przy niewielkich kosztach. Jednak, jak wszystko, tak i ten materiał na swoje wady. Podstawowa to duża sztywność konstrukcji, co nie wpływa dobrze na komfort jazdy rowerem z ramą aluminiową. Sprzęt na ramie z tego materiału obligatoryjnie wymaga amortyzatora (nie dotyczy rowerów szosowych).
Stal, jako materiał do budowy ram jest coraz bardziej wypierana przez aluminium. Podstawowa przyczyna, to pracochłonność wykonania lekkiej ramy stalowej. Jednak, pomimo trendów rynkowych stal, to materiał łączący najwięcej pozytywnych cech. Podstawowe to: duża wytrzymałość, komfort jazdy na rowerze z taką ramą, duża możliwość ewentualnej naprawy.
Tak, jak w innych dziedzinach tak i na rynku rowerowych wchodzą coraz nowocześniejsze technologie. Taką technologią jest budowa ram i innych elementów roweru z włókien węglowych tzw. karbonu. Materiał charakteryzuje się bardzo niską waga, a jednocześnie zapewnia bardzo dobre właściwości tłumienia drgań. Niestety, taka technologia wymaga dużego doświadczenia w produkcji i jest wyjątkowo pracochłonna. Dlatego nie można liczyć, że w najbliższych latach takie ramy będą w zasięgu średniozamożnego „bajkera”.
Jeśli wybraliśmy już materiał z jakiego ma być zbudowany nasz sprzęt, przychodzi pora na ocenę wykonania ramy. Wbrew pozorom jest, to dość łatwe. Wystarczy przyjrzeć się spawom, wyciągnąć wspornik siodła. Spawy powinny być bardzo regularne, a wspornik siodła powinien wyjmować się i wsuwać bez trudności.


Amortyzator

Budowa amortyzatora, to dwa główne elementy. Pierwszy jest odpowiedzialny za jego ugięcie. Przeważnie rolę tą pełnią sprężyna stalowa lub komora powietrzna (tzw. sprężyna powietrzna). Czasami łączy się te dwa elementy. Drugi odpowiada, za tłumienie. Funkcja tłumienia jest taka, aby nasz rower nie odbijał się od przeszkód (np. korzeni) jak piłka lecz, żeby jechał jak najbardziej „przyklejony” do podłożą Tłumienie w amortyzatorach najprostszych realizuje najczęściej elastomer, w bardziej zaawansowanych olej.
Amortyzatory służą w rowerach do dwóch podstawowych celów:
1)Podniesienie komfortu jazdy. Dotyczy, to przede wszystkim rowerów służących do jazdy rekreacyjnej, niezależnie od typu jednośladu. Ten efekt można uzyskać już przy amortyzatorze tzw. elastomerowo-sprężynowym. Jednak tę zasadę powinno się stosować tylko do przednich widelców. Amortyzacja tylna w rowerze, generalnie nie służy do podniesienia komfortu, tą cechę łatwiej, taniej i lepiej można uzyskać poprzez montaż amortyzowanego wspornika siodła lub po prostu porządnego siodełka na sprężynach
2) Poprawa sterowności sprzętu podczas zjazdów ze wzniesień. Dotyczy to bardziej ekstremalnych odmian jazdy rowerem jak: maraton, freeride lub downhil i wymaga z prawdziwego zdarzenia amortyzatorów.


Koła

To w szczególności koła, a właściwie ich waga mają decydujący wpływ na lekkość jazdy rowerem. Im mniejsza jest masa obręczy, opon i dętek, tym nasz sprzęt będzie chętniej przyspieszał, a co się z tym wiąże, będzie sprawiał wrażenie lekkiego. Oprócz własności trakcyjnych bardzo ważną rzeczą jest trwałość poszczególnych elementów koła czyli piast, obręczy i szprych i ogumienia. Widoczne na piastach gumowe uszczelnienia zapewniają, że nie będziemy mieli dużo problemów z luzami i ciężko toczącymi się osikami. Niestety, ocena jakości szprych to duża sztuka. Właściwie jedyny sposób na rozpoznanie jakiej jakości jest ten produkt, to odczytanie emblematu na główce szprychy lub sprawdzenie w szczegółowym opisie sprzętu. W ten sam sposób można postąpić z obręczami. Ponieważ nie zawsze jest możliwość określić na pierwszy rzut oka czy obręcz jest tzw. „pojedyncza” czy „wielokomorowa”. Pożądana jest ta z komorami wzmacniającymi.

Hamulce

W chwili obecnej najczęściej stosowane są na rynku dwa typu hamulców: typu V oraz tarczowe. Jeśli nie czekają nas strome i karkołomne zjazdy, V-brake’i w zupełności nam wystarczą, są dużo lżejsze, prostsze w budowie i zdecydowanie tańsze w eksploatacji. Na pewno należy unikać takich, które mają plastykowe dzwignie i szczęki. Wybierajmy tylko takie hamulce, w których klocek zakończony jest nakrętką. W przeciwnym razie będziemy na pewno stałymi klientami serwisu. Jeśli natomiast, zdarzy się zjeżdżać górskim szlakiem, V-brake mogą okazać się niewystarczająco skuteczne i trzeba pomyśleć o hamulcach tarczowych. Należy unikać hamulców tarczowych stosowanych w tanich rowerach. Prawda jest taka, że komplet przyzwoitych hamulców tarczowych kosztuje m.in. 1000 zł. Nie ma więc możliwości, aby w rowerze za kilkaset złotych było urządzenie, które zaspokoi minimum potrzeb. Właściwie, oprócz kilku wyjątków, jedyne warte uwagi hamulce tarczowe, to hamulce hydrauliczne. Jeśli w rowerze, który chcemy nabyć jest hamulec uruchamiany linką, a nasza wiedza na ten temat jest ograniczona, darujmy sobie zakup takiego sprzętu.

Napęd

Napęd, to skrzynia biegów roweru. Obejmuję: manetki (dźwignie zmiany biegów), koła zębate z tyłu i przodu oraz to, co przekazuję siłę nacisku na pedały czyli łańcuch. Od całego, tego systemu zależy jak skutecznie siła naszych nóg będzie się przekładała na prędkość jazdy. Dlatego istnieje ogólna tendencja mnożenia ilości przełożeń.
Zawsze podczas zakupu należy zwrócić uwagę na kompatybilność wszystkich elementów napędu względem siebie. Ideał, to sprzęt, w którym wszystkie wspomniane elementy pochodzą od jednego producenta. Można, co prawda łączyć osprzęt różnych producentów ale należy wiedzieć, jak to robić. Na rynku rowerowym istnieją właściwie trzy firmy, których sprzęt zapewnia prawidłowe funkcjonowanie. Są to: japońskie Shimano, amerykański Sram oraz włoskie Campagnolo (dotyczy głownie rowerów szosowych). Przerzutki czy manetki sygnowane innymi nazwami są stosowane w najtańszych rowerach i prawie nigdy nie funkcjonują z sposób zadawalający. Osprzęt składający się na napęd występuje w różnych typach w zależności od zapotrzebowania. Od systemów używanych w jeździe rekreacyjnej poprzez napęd do celów sportowych oraz wyczynu. Największy producent osprzętu na świecie, japońskie Shimano posiada kilkadziesiąt różnych grup dostosowanych do potrzeb użytkownika. Dlatego przed zakupem warto zaznajomić się jakiego napędu potrzebujemy.

Siodło i kierownica

Siodełko, to jedna z niewielu części w rowerze, których wygodę bardzo trudno ocenić bez dłuższego używania. Bardzo często jest tak, że siedziska, które robią wrażenie twardych i niewygodnych są po pewnym okresie eksploatacji bardzo wygodne. Ogólnie można przyjąć zasadę, że im pozycja bardziej wyprostowana, tym siodło powinno być szersze i odwrotnie. W zależności od długości wycieczek, im dłuższy czas spędzamy jadąc, bardziej sprawdzają się modele z twardym pokryciem, najlepiej skórzanym.
Kierownica pozwala dobrać odpowiednia pozycję na rowerze. Jej szerokość, profil należy dobrać do potrzeb. Jeśli zamierzamy jeździć z komfortową pozycja należy wybrać model z podniesionym profilem i większą szerokością. Do jazdy sportowej raczej stosuje się kierownice proste i węższe (dotyczy rowerów górskich).


Zamieszczone powyżej informację maja na celu przybliżenie informacji na temat rowerów.
W dobie internetu bardzo często sięgamy po wiedzę z tego właśnie źródła. Jest to bardzo dobra forma poznawania tematu. Należy jednak zwracać baczną uwagę na opinie zamieszczane przez użytkowników na tzw. forum internetowym. Niestety, zdarzają się opinie wyrażane przez „bajkerów” mających małe doświadczenie z rowerami, co powoduje, że nie zawsze te opinie są obiektywne. Taką wiedzę należy zawsze zweryfikować w kilku źródłach.
Najlepszą jednak metodą na zakup dobrego, dostosowanego do naszych potrzeb sprzętu jest zaproszenie za zakupy zaprzyjaźnionego pasjonata rowerowego. Taki właśnie sposób polecamy wszystkim, których wiedza nie jest wystarczająca, aby dokonać odpowiedniego wyboru.

Autor: Perkowski Tomasz
Sklep Rowery KORSA, ul. Piłsudskiego 73
086 473 04 07
marlowe21@o2.pl

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę