40 wariantów Via Baltica
Ponad dwie godziny trwały łomżyńskie „konsultacje” w sprawie przebiegu Via Baltica. Spotkanie zorganizowała agencji Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd., która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje dokument o nazwie „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego” czyli opracowanie na podstawie którego ma być wybrany wariant przebiegu trasy Via Baltica przez północno-wschodnią Polskę. Choć na „konsultacje” nikt z Łomży i regionu oficjalnego zaproszenia nie dostał zjawiło się ponad 20 osób, które przedstawiły kilkadziesiąt uwag, opinii i wniosków do prezentowanego dokumentu.
Podstawą dokumentu jest założenie, że analizie zostaną poddane wszystkie możliwe warianty przebiegu trasy w korytarzu o szerokości 150 km położonym po obu stronach linii prostej łączącej początek i koniec analizowanego korytarza – Warszawę i Budzisko na granicy Polski i Litwy.
Dzięki temu uzyskano około 40 wariantów, które generalnie podzielono na 7 grup, przy czym tylko w przypadku jednej grupy Łomży nie ma na trasie Via Baltica.
Jak przekonywano podczas spotkania w hotelu Gromada wszystkie warianty poddano wielokryteriowej ocenie. Analizowano przebiegi trasy pod względem tzw. kryteriów środowiskowych czyli wpływu na tereny cenne przyrodniczo, kryterium funkcjonalno-ruchowemu, które analizuje np. natężenia ruchów na poszczególnych odcinkach, kryterium technicznemu – choćby długość trasy i ilość koniecznych do wybudowania nowych odcinków dróg, kryterium społecznemu – liczby mieszkańców, i kryterium ekonomicznemu. Niestety podczas spotkania w Łomży nie ujawniono wagi poszczególnych kryteriów, nie wskazano także które z nich mogą mieć większe znaczenie od innych.
Podstawową uwagą przekazywaną przez uczestników łomżyńskiego spotkania była kwestia braku wcześniejszej informacji o organizacji „konsultacji społecznych”.
Merytorycznie podważano analizy ruchu na których opierali się eksperci Scott Wilson przy opracowaniu dokumentu. Zarzucano, że pomiar ruchu z 2005 roku był przeprowadzany przez GDDKiA przy obowiązującym zakazie wjazdu na drogę nr 61 samochodów o masie całkowitej powyżej 8 ton i jako taki nie jest wiarygodny. Podnoszono także kwestie małej wiarygodności prognozy ruchu przegotowanych przez GDDKiA, które preferują wariant białostocki trasy.
Zarzucano, że o ile w wariantach łomżyńskich wlot Via Blatica do Warszawy jest z trzech stron (nawet od strony Sochaczewa), to w przypadku wariantu białostockiego zawsze jest tylko jeden – ten najkrótszy (od strony Radzymina).
Podniesiono także kwestię, że w przypadku wariantów łomżyńskich obwodnica Łomży za każdym razem (choć wariantów w sumie jest kilkadziesiąt) prowadzi po stronie zachodniej miasta.
Cały dokument „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego” etp I ma ponad 150 stron i jest dostępny pod adresem: www.viabaltica.scottwilson.com.pl. Na tej stronie jest umieszczona także specjalna ankieta oceniająca poszczególne warianty przebiegu Via Blatica, którą będzie można wypełnić i wysłać do autorów przygotowywanego raportu.