Oficjalnie otwarty południowy fragment obwodnicy Łomży
Blisko 9-kilometrowy łącznik do węzła Łomża Południe do rejonu Podgórza został dziś oficjalnie otwarty i oddany kierowcom. Stanowi on nowy ślad drogi krajowej 63. W przyszłości, po oddaniu S61, ma on przejąć ruch kierujący się od Zambrowa na Mazury, z pominięciem centrum Łomży.
Obecni na otwarciu przedstawiciele władz: senator RP Marek Komorowski, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski, dziękowali i podkreślali wagę inwestycji.
- Mieszkańcy Gminy odczuwają uciążliwość, bo im odebrano ziemię – mówił Piotr Kłys wójt Gminy Łomża - ale z drugiej strony należy się cieszyć, bo po pierwsze jesteśmy bliżej Europy, a po drugie już przygotowujemy się do otwarcia nowych terenów inwestycyjnych przy tych ciągach komunikacyjnych. Zmienia się obraz naszej Gminy, zmieniają się historyczne układy komunikacyjne, zmienia się układ przestrzenny, stajemy przed nową rzeczywistością – podkreślał samorządowiec.
Odcinek DK63 powstał w ramach budowy fragmentu drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża Południe (z którym się łączy) do węzła Łomża Zachód. Ta część „eski” ma 7,1 km długości i pełny standard dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego. Droga będzie gotowa - zgodnie z umową - w marcu przyszłego roku. Jednak kierowcy skorzystają z tego odcinka dopiero wówczas, gdy zostanie wybudowany węzeł Łomża Zachód, który będzie realizowany w ramach sąsiedniego zadania, S61 Łomża Zachód – Kolno, które jest w trakcie postępowania przetargowego.
- Bardzo cieszymy się, że teren Powiatu Łomżyńskiego jest jednym wielkim placem budowy – mówiła Maria Dziekońska, wicestarosta łomżyński. Wskazywała, że te inwestycje zmieniają jakość życia - a tak zwyczajnie mamy coraz lepszą nowocześniejszą infrastrukturę. Myślę, że jest to infrastruktura najlepsza w całej europie – podkreślała z dumą Dziekońska.
Równolegle do DK63 wybudowano jezdnie dodatkowe, rozprowadzające ruch lokalny, umożliwiające min. dojazd do sąsiadujących z inwestycją pól. Jednocześnie pełnią one funkcję ciągów pieszo-rowerowych. Tam, gdzie dodatkowe jezdnie nie mają zachowanej ciągłości wykonane zostały fragmenty ciągu pieszo-rowerowego. To wszystko umożliwiło pieszym i rowerzystom przemieszczanie się wzdłuż całej drogi krajowej nr 63 – wskazuje GDDKiA. W ramach zrealizowanych prac powstały dwa przejścia dla zwierząt, w tym jedno górą. Droga została również w znacznej części wygrodzona, co ma ograniczyć do minimum możliwość wtargnięcia zwierząt na jezdnię.