Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 26 grudnia 2024 napisz DONOS@

Łomżyńscy filharmonicy dostrzeżeni i docenieni

„Ruch Muzyczny”, prestiżowe czasopismo poświęcone muzyce poważnej, w najnowszym numerze poświęcił sporo miejsca funkcjonowaniu polskich filharmonii w pandemicznej rzeczywistości. Karolina Dąbek i Dominika Micał w artykule „Sens sezonu” przedstawiają kulisy działania większych i mniejszych orkiestr w tym trudnym czasie, o którym dyrygent Jacek Rogala, doskonale znany łomżyńskim melomanom dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, mówi, że to „obłęd i improwizacja, przypadkowość, nieustanne zmiany, niepewność…”. Autorki dostrzegły również pracę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, docenionej za szybki powrót do koncertowania na żywo w minionym i utrzymanie regularnych występów z zagranicznymi gościmi w nowym sezonie oraz organizację festiwalu Sacrum et Musica.

„Ruch Muzyczny” to najstarsze polskie pismo, traktujące o muzyce poważnej i życiu muzycznym. Po raz pierwszy ukazał się w roku 1857, po zakończeniu II wojny światowej znowu pojawił się na rynku, a  obecnie, dzięki Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu, ponownie wychodzi jako dwutygodnik. Głównym artykułem pierwszego tegorocznego numeru jest „Sens sezonu”, pogłębiona analiza funkcjonowaniu blisko 30. rodzimych filharmonii w czasie pandemii. Jak zauważają Karolina Dąbek i Dominika Micał miniony sezon to sezon bez precedensu, przerwany nagle, praktycznie bez możliwości dokończenia. 

„Po marcowym zamknięciu odmrożenie życia muzycznego nastąpiło dopiero 17 kwietnia i wiele instytucji – z Filharmonią Narodową na czele – musiało niedokończony jeszcze sezon uznać za miniony, a wysiłki skupić na przyszłości. Strategia ze wszech miar zrozumiała, jednak tym bardziej warto docenić tych, którzy jeszcze przed wakacjami zdołali zewrzeć szyki i wyjść do słuchacza z ofertą online oraz koncertami granymi na żywo, jak chociażby filharmonie: Sudecka, Zielonogórska, Zabrzańska, Podkarpacka, Poznańska, w Łomży czy w Olsztynie”. 

Wiosną łomżyńscy filharmonicy faktycznie byli bardzo aktywni w sieci, regularnie przygotowując kolejne koncerty online, choćby z udziałem tenora Jacka Szymańskiego, Moniuszkowski w 201. rocznicę urodzin wybitnego kompozytora, „Viva Vivaldi“ z utworami włoskich kompozytorów okresu baroku, głównie Antonio Vivaldiego czy „Grubiański geniusz” z okazji Roku Ludwiga van Beethovena. Filharmonia Kameralna bardzo szybko wróciła również do występów na żywo, grając w czerwcu i w lipcu świetnie przyjęte przez melomanów koncerty w świątyniach: z udziałem skrzypków Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka oraz tenora Tomasza Piluchowskiego. Nie zapomniano przy tym o koncertach online, proponując melomanom wakacyjny koncert kameralny Magdaleny Stanciu, Adriana Stanciu i Tatiany Baranowskiej. Po krótkim czasie wakacyjnym FKWL wróciła ze swym festiwalem. XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica zrealizowano w formule hybrydowej: koncerty na żywo z ograniczoną liczbą słuchaczy były jednocześnie transmitowane w sieci. Godne podkreślenia jest, że festiwal odbył się w całości, utrzymał międzynarodowy charakter, obejmując aż aż 18 koncertów w 12 miejscowościach na terenie trzech województw. Dostrzegają to również autorki artykułu „Sens sezonu”: „Często świadomie rezygnowano z repertuaru orkiestrowego na rzecz kompozycji przeznaczonych na mniejsze składy. Filharmonia Krakowska i w Łomży wpasowały się w ten trend festiwalami z muzyką kameralną (…)“, nie zauważając jednak, że festiwal Sacrum et Musica od początku był imprezą o kameralnym charakterze, chociaż niekiedy obejmował też wykonania dużych dzieł, na przykład oratorium „Mesjasz” Jerzego Fryderyka Haendla czy Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. 

Karolina Dąbek i Dominika Micał dostrzegły również, że „(...) wielu instytucjom udało się nie tylko pozyskać ciekawych krajowych solistów i dyrygentów (na przykład Ewa Pobłocka w Filharmonii Gorzowskiej), ale też utrzymać regularne występy orkiestry z zagranicznymi gośćmi (jak w Filharmonii Narodowej, w Łomży, Olsztynie, Poznaniu czy NFM Filharmonii Wrocławskiej)“. Z tych koncertów łomżyńskich filharmoników w międzynarodowej obsadzie warto wyróżnić ten online w ramach Roku Ludwiga van Beethovena, z udziałem hiszpańskiego dyrygenta Juana José Navarro, włoskiego pianisty Antonio di Cristofano i skrzypaczki Karoliny Nowotczyńskiej. To wszystko łomżyńska orkiestra zdołała przygotować, mimo trwającego remontu jej sali koncertowej, co również dostrzegają autorki opracowania w „Ruchu Muzycznym“. 

– Każda sytuacja, kiedy to co robimy zostaje doceniane, jest powodem do satysfakcji – podsumowuje Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. – Staramy się wykonywać naszą pracę jak najlepiej, mimo obecnych utrudnień czasu pandemii, przygotowywać kolejne koncerty z nadzieją, że już wkrótce spotkamy się z naszą publicznością na żywo. Dochodzi również do tego fakt, że kiedy nasze działania zostają dostrzeżone w kraju bądź na arenie międzynarodowej, to w ich kontekście pojawia się nazwa Łomża, co jest promocją naszego miasta oraz możliwością osadzenia tego co robimy w określonym środowisku – tym, w którym przyszło nam pracować. 

 

Wojciech Chamryk

Ogłoszenia płatne 4lomza.pl

nieruchomości
Do sprzedania mieszkanie w centrum Łomży o pow. 53,26 m2, III piętro, 3 pokoje. Cena 410 000 zł.
tel. 698506416
rolnictwo
Sprzedam ciągnik 60 i maszyny rolnicze.
tel. 518362475
nieruchomości
Do sprzedania działki budowlane w Jeziorku gm. Piątnica.
tel. 698506416

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę