Trwają konsultacje w sprawie budowy drogi S16, która ma przecinać Biebrzański PN
Do wyboru są cztery warianty - wszystkie biegną przez Biebrzański Park Narodowy.
Trwają konsultacje w sprawie budowy drogi ekspresowej S16. To fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia, który wstępnie ma przecinać największy Park Narodowy w Polsce. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się nie tylko przyrodnicy, ale także część okolicznych mieszkańców, którzy uważają, że inwestycja może mieć nieodwracalne konsekwencje dla przyrody.
- Zniszczyć to można, ale odbudować już nie da rady. Zaletą Parku jest to, że tu jest cisza i przyroda. Tą drogą zakłócimy to wszystko, nie wspominając o tym, jak zmieni się życie mieszkańców - mówi mieszkaniec Goniądza Andrzej Ćwikła.
- Nikt nic nikomu nie tłumaczył. Jak rozmawialiśmy z innymi mieszkańcami, to mówili, że chcieliby jakieś ulotki, żeby się czegoś o tej drodze dowiedzieć. Ludzie myślą, że to będzie lepsze połączenie dla lokalnych mieszkańców z miastem. A tak do końca chyba nie jest - uważa mieszkanka Goniądza Krystyna Ćwikła.
Małgorzata Górska z Fundacji dla Biebrzy podkreśla, że drogę można zbudować, omijając Biebrzański Park Narodowy.
- Proponujemy bardzo konkretne rozwiązanie, żeby popatrzeć szerzej w skali regionu. Jest droga z południa na północ, jest S19 od Rzeszowa do Lublina, która zmierza w kierunku Białegostoku, a od Łomży z kolei w kierunku na Ełk - Suwałki mamy drogę Via Baltica, która już w tej chwili jest budowana. Brakuje tylko "łącznika". My proponujemy ominięcie Parku od strony zachodniej - mówi Małgorzata Górska.
Wykonawca ma przygotować korytarz alternatywny - mówi rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rafał Malinowski.
- Ta trasa szłaby po istniejącej drodze krajowej numer osiem. Dzięki temu przecinałaby Biebrzański Park Narodowy w rejonie Sztabina, czyli w dużo węższym obszarowo miejscu niż Osowiec. Ostateczna wersja ma być gotowa dopiero w listopadzie przyszłego roku - mówi Rafał Malinowski.
Proponowanym rozwiązaniom sprzeciwia się też Rada Naukowa Biebrzańskiego Parku Narodowego. W oficjalnym oświadczeniu podkreśla, że pod uwagę trzeba wziąć oddziaływanie drogi na środowisko i wybrać wariant omijający tereny najbardziej cenne przyrodniczo, w tym Biebrzański Park Narodowy.