E-ładowarki na Via Baltica. W Łomży pod Venedą
Greenway Infrastructure Poland, spółka rozwijająca infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych w przyszłym miesiącu ma postawić na terenie parkingu pod Galerią Vedneda specjalną szybką ładowarkę do „tankowania” aut elektrycznych. Inwestycja będzie zrealizowana w ramach projektu, który otrzymał unijne dofinansowanie z instrumentu Connecting Europe Facility – CEF („Łącząc Europę”), z którego współfinansowane są m.in. północe odcinki Via Baltica. Łomżyńska e-ładowarka ma być jedną z kilku na tym szlaku.
Wśród pierwszych lokalizacji stacji do ładowania aut elektrycznych poza Łomżą w regionie są także Intermarche Grajewo oraz Zajazd Orchidea w Ostrowi Mazowieckiej. Wszystkie są na szlaku Via Baltica, który prowadzi od Warszawy do państw nadbałtyckich. Stacje ładowania aut elektrycznych powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji ze względu na czas jaki jest niezbędny na „zatankowanie” prądu. Ładowanie nowoczesnymi szybkimi ładowarkami zajmuje od 20 do 40 minut, a lokalizacja punktu ma zapewnić wygodny sposób spędzenia czasu ładowania. Greenway podaje, że rozmieszczenie stacji umożliwi właścicielom pojazdów elektrycznych przejechanie długich dystansów, zapewniając możliwość doładowania na trasie. Do końca października sieć ma mieć kilkanaście stacji z e-ładowarkami w Polsce, a do 2020 roku blisko 200. Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.
Auta elektryczne są coraz popularniejsze także w Polsce. Kilka takich sztuk jeździ już po ulicach miasta i drogach regionu, a jak podaje Greenway z ich testowej ładowarki posadowionej w grudniu w Galerii Mokotów w Warszawie, korzystano ponad 2100 razy.