Marszałkowie: Via Baltica przez Białystok
Zarząd Województwa Podlaskiego zwrócił się do ministra Jana Kurylczyka, pełnomocnika rządu ds. budowy dróg krajowych i autostrad z prośbą o wyjaśnienie kwestii ostatecznej decyzji przebiegu Via Baltiki. Marszałkowie są zdumieni powrotem do dyskusji którędy miałaby ta droga przebiegać. Ich zdaniem już dawno ustalono, że przez Białystok będzie najlepiej.
W opinii zarządu, przebieg drogi ekspresowej przez Białystok, w którym krzyżują się również inne drogi międzynarodowe to „z punktu widzenia rozwoju transportu oraz biorąc pod uwagę interes całego regionu jest najtrafniejszym wyborem”.
Również zapisy Planu zagospodarowania przestrzennego województwa podlaskiego przewidują przebieg Via Baltica od Warszawy przez Białystok, Augustów - Suwałki – Budzisko - obecna droga krajowa nr 8.
Władze województwa podkreślają także, że „aktualnie, przy udziale pieniędzy unijnych modernizowana jest droga numer 61 łącząca Augustów z Łomżą. Z drogi tej będą mogły korzystać jedynie samochody o nacisku na oś nieprzekraczającym 10 ton. Przystosowanie tej trasy do standardów drogi ekspresowej spowoduje, iż poniesione dotychczas nakłady zostaną zmarnowane” – argumentuje Zarząd Województwa Podlaskiego.
Zarząd wyraża głębokie zaniepokojenie docierającymi nowymi informacjami, iż rzekomo Ministerstwo Infrastruktury nie dokonało jeszcze żadnego wyboru i zamierza prowadzić dalsze ustalenia dotyczące wariantu przebiegu tej trasy.
Planowana trasa szybkiego ruchu Warszawa - Białystok - Suwałki - Budzisko, powstająca w wyniku modernizacji już istniejących dróg, będzie kluczową nitką komunikacyjną północno-wschodniej Polski. Pozwoli na zapewnienie przede wszystkim dogodnego połączenia drogowego Warszawy z aglomeracją białostocką, a następnie z czterema ważnymi przejściami granicznymi na drogach krajowych, tj.:
- w Budzisku na drodze nr 8
- w Ogrodnikach na drodze nr 16
- w Kuźnicy Białostockiej na drodze nr 19
- w Bobrownikach na drodze nr 65.
Zdaniem zarządu, trasa ta służyć będzie rozwojowi województwa podlaskiego i sprzyjać będzie jego integracji z całą Polską oraz innymi krajami Unii Europejskiej.
Dalsze przedłużanie dyskusji na temat przebiegu trasy Via Baltica i wstrzymywanie rozpoczętej budowy powoduje, że jest to jedna z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce. Każdy miesiąc zwłoki w realizacji tak ważnej inwestycji w poważnej mierze wpływa na opóźnienia rozwoju naszego regionu.
„Konieczne jest więc w tym miejscu podkreślenie, że modernizacja drogi krajowej nr 8 przyczyni się do upłynnienia ruchu zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa dla jej użytkowników, a poprzez zastosowanie wszelkich niezbędnych zabezpieczeń środowiska, przyniesie podwyższenie stanu ochrony Biebrzańskiego Parku Narodowego” – czytamy w tym piśmie.