Oferty na obwodnicę Łomży będą później
Ze względu na dużą liczbę pytań Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przesunęła termin składania ofert w przetargach na obwodnicę Łomży. Początkowo termin ten był określony na ostatnie dni maja, a teraz jest trzy tygodnie później. Obwodnica Łomży to blisko 20 km ekspresówki plus 16 km jednojezdniowych łączników dróg krajowych nr 63 i 64. Po lekturze ogłoszeń przetargowych potencjalni wykonawcy napisali 760 pytań i nie na wszystkie do tej pory udało się odpowiedzieć administracji drogowej.
Obwodnica Łomży ma być częścią drogi ekspresowej S61 (Via Baltica). Pod koniec marca GDDKiA w Białymstoku ogłosiła dwa przetargi na dwa zadania, które łącznie stanowią obwodnicę Łomży. Pierwszy z nich tzw. odcinek nr 3 - zaczyna się na węźle „Łomża Południe”, który ma powstać za Konarzycami i prowadzi do oddalonego o nieco ponad 7 km węzeł „Łomża Zachód” (ale bez budowy tego węzła) w okolicach Sierzput na przecięciu przyszłej ekspresówki z drogą w kierunku Ostrołęki. Wyłoniony w ramach tego samego przetargu wykonawca będzie musiał także zaprojektować i zbudować ok. 9 km łącznika od węzła „Łomża Południe” do drogi w kierunku Zambrowa. Drugi przetarg dotyczy „zadania nr 4” czyli niemal 13-kilometrowego odcinka ekspresówki od węzła „Łomża Zachód” (wraz z tym węzłem) do znajdującego się w okolicach Kisielnicy węzła „Kolno” (bez węzła). Na tym odcinku mają być zbudowane m.in. węzły: „Nowogród” pomiędzy Kupiskami na przecięciu z drogą wojewódzką 645 Łomża – Myszyniec, oraz „Łomża Północ”, w okolicach wsi Pęza, umożliwiający włączenie planowanego do budowy łącznika o długości ok. 7 km do drogi w kierunku Jeżewa i stanowiącego swoistą północną obwodnicę Piątnicy. Głównym przedsięwzięciem będzie natomiast budowa nowego mostu przez Narew i estakady o długości ponad 1,2 km. Prawdopodobnie to z realizacją tej budowli może być najwięcej pytań od potencjalnych wykonawców. Jak informował Rafał Malinowski z białostockiej GDDKiA z 764 pytań jakie spłynęły w związku z przetargami na obwodnice Łomży 493 dotyczy „zadania nr 4”.
Zgodnie ze zmienionym terminarzem przetargu oferty na tę część obwodnicy wykonawcy mają przedstawić w GDDKiA 21 czerwca. Dwa dni wcześniej mają tam być złożone oferty na „zadanie nr 3”.
Przesunięcie terminu składnia ofert ma nie mieć wpływu na termin wykonania zadania. GDDKIA planuje, że obwodnica Łomży zostanie zbudowana do końca 2021 roku.