Via Baltica zbudują nam szybko i tanio?
Ośmiu oferentów rywalizuje o zlecenie na zaplanowanie i zbudowanie pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica. Chodzi o fragment ekspresówki S61, o długości ok. 16,5 km, od Kisielnicy, gdzie zaplanowano „węzeł Kolno” (wraz z budową tego węzła) do „węzła Stawiski” (bez węzła). W poniedziałek w białostockiej siedzibie GDDKiA otwarto koperty z ofertami cenowymi firm w pierwszy z sześciu przetargów, jakie ogłoszono na budowę Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Wszyscy chcą zbudować drogę w najkrótszym z możliwych terminów – 31 miesięcy, a ceny 6 ofert są poniżej kwoty jaką na zadanie planowała wydać GDDKiA - 419 mln zł. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag - 288 mln 323 tys. 241 zł i 81 gr.
Przetarg na realizację tego odcinka Via Baltica w formule „projektuj i zbuduj” ogłoszono na początku lutego. Początkowo termin składania ofert wyznaczono na połowę kwietnia, ale ze względu na dużą liczbę pytań od wykonawców – zgłoszono ich ponad 600 – składanie ofert opóźniło się miesiąc. Każdy z wykonawców, aby móc złożyć oferty, musiał wpłacić wadium w wysokości 3 mln zł. Przy wyborze najlepszej oferty cena ma stanowić 60% punktów, a liczyć się będą także właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy czy termin realizacji kontraktu (12%).
Wszystkie złożone oferty zakładają, że planowanie i budowę tego odcinak Via Baltica uda się ukończyć w najkrótszym z możliwych terminów czyli w 31 miesięcy od podpisania umowy. Wszyscy uczestnicy przedstawili też najkorzystniejsze właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni czy te dotyczące jej równości podłużnej. Cenowo oferty wynoszą od nieco ponad 288 milionów złotych do 467 milionów złotych.
- Strabag – cena: 288 323 241,81 zł
- Budimex – cena: 288 557 819,19 zł
- Polaqua – cena: 338 085 234,57 zł
- Rubau Polska – cena: 357 812 910,94 zł
- Metrostav Polska – cena: 361 999 898,73 zł
- PORR – cena: 406 580 196,15 zł
- Unibep – cena: 449 146 985,63 zł
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów – cena: 467 000 000 zł
GDDKiA oceniała, że uda jej się rozstrzygnąć przetargi na wybór wykonawców do końca 2017 roku, a cała inwestycja będzie zrealizowana do 2021 roku.
Zgodnie z planami drogowców cała Via Baltica ma być dwujezdniową drogą ekspresową z nawierzchnią betonową. Każda z jezdni ma mieć dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości, plus pasy awaryjne o szerokości 2,5 metra. Jezdnie będzie dzielił szeroki na 5 metrów pas zieleni. Jezdnia nowej drogi ma być dostosowana do poruszania się po niej najcięższych samochodów (dopuszczalne obciążenie 115 kN/oś).