Obwodnica Łomży będzie w 2021 roku?
Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit podpisał i przekazał Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofowi Kondraciukowi dokument zobowiązujący go do ogłaszania przetargów na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej S61 stanowiących obwodnicę Łomży. Zgodnie z oczekiwaniami obwodnica miałaby zostać oddana do użytku do końca 2021 roku. Całościowy koszt jej budowy może wynieść nawet 1 miliard 250 milionów złotych.
Podpisanie „zlecenia” na obwodnicę Łomży odbyło się w Urzędzie Gminy Łomża. To przez jej tereny przebiegać będzie większość obwodnicy, która tylko na niewielkim fragmencie przecina tereny administracyjne miasta Łomża, i na jej terenie znajdować się mają trzy z czterech węzłów umożliwiających zjazd i wjazd na obwodnicę będącą w ciągu drogi ekspresowej S61.
- To nasze szerokie okno na świat – mówił o obwodnicy wójt gminy Piotr Kłys wyrażając przekonanie, że przyjadą nią inwestorzy, którzy będą chcieli w jej pobliżu lokować swoje biznesy.
Kłys, już po podpisaniu przez wiceministra i przekazaniu dyrektorowi GDDKiA zlecenia na przetargi, przekazał nim, ale także posłowi Lechowi Kołakowskiemu i wojewodzie Bohdanowi Paszkowskiemu po szpadlu. - My jesteśmy bardzo wierzący. Jak wychodzimy modlić się o deszcz to bierzemy parasolki – mówił wójt wskazując, że te szpadle są takimi maskotkami, które maja zachęcić do energicznej pracy.
Historyczna chwila
- To dzień historyczny, od wieli lat czekamy na budowę Via Baltica i obwodnicy Łomży – mówił poseł Kołakowski dziękując ministrowi za skierowanie kolejnych zadań do przetargów. - Obwodnica Łomży jest konieczna, oczekujemy, że zadanie zostanie wykonane jak najszybciej.
Poseł Bernadeta Krynicka dodawała, że to „otwarcie nowego tysiąclecia” i szansa dla regionu, bo obwodnica Łomży otworzy nowe tereny inwestycyjne.
Poseł Kazimierz Gwiazdowski podkreślał, że to ważny moment, ale trzeba jeszcze zmobilizować siły aby szybko przeprowadzić procedury przetargowe, zaprojektować drogę, uzyskać zezwolenie na jej realizację i rozpocząć prace.
- Jesteśmy świadkami tego, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje składanych obietnic. Będziemy świadkami jak słowo będzie stawało się ciałem – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
- Za każdym sukcesem stoją konkretni ludzie – mówił wiceminister Jerzy Szmit podkreślając znaczenie zaangażowania, zwłaszcza posła Lecha Kołakowskiego, w doprowadzenie do realizacji tej drogi.
Obwodnica Łomży będzie długa i droga
Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad mówił, że obwodnica Łomży to około 20 km nowej drogi ekspresowej S61, z czterema węzłami – Łomża Południe, Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ (na wprowadzeni do realizacji tego węzła dyr. Kondraciuk decyzję podpisał dzień wcześniej) - i dwoma łącznikami do dróg krajowych nr 63 (Łomża - Zambrów) i 64 (Piątnica - Jeżewo). W jej ramach zostanie zbudowany także nowy most przez Narew, który będzie znajdował się na najdłuższej w regionie estakadzie mającej 1,2 km długości. Planuje się, że droga zostanie zbudowana i oddana do użytku w 2021 roku, a całościowy koszt z wykupami gruntów, może wynieść 1 miliard 250 milionów złotych
Ekspresowa Via Baltica
Dyrektor Kondraciuk zapowiedział także, że w niedługim czasie planowane są ogłoszenia przetargów na odcinki Via Baltica od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej. Mówił, że może to nastąpić jeszcze w kwietniu lub w maju.
Zapowiedział także, że w związku dużą liczbą pytań od potencjalnych wykonawców zainteresowanych ogłoszonymi w lutym przetargami na odcinki do Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna otwarcie ofert zostanie przesunięte o miesiąc – czyli na połowę maja.