Ekspresowa Via Baltica w planach drogowców i Morawieckiego
W pierwszej połowie 2019 roku mogłyby zacząć się prace budowlane związane z budową obwodnicy Łomży i drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn – wynika z najnowszego harmonogramu planowanych inwestycji białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dwa tygodnie temu w Sejmie Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa zapowiadał, że „jest taka możliwość - do końca 2021 roku” powstanie cała Via Baltica. I wydaje się, że faktycznie jest to możliwe, tym bardziej, że słowa ministra pokrywają się ze zaktualizowanymi w tym czasie harmonogramami prac drogowców. Zakładają oni, że w III i IV kwartale 2018 roku będą gotowi do złożenia wniosków o zezwolenia na realizację inwestycji drogowych na poszczególne sześć odcinków Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn (dwa z nich dotyczą obwodnicy Łomży). Drogowcy planują także, że wszystkie decyzje ZRID będą wydane w I kw. 2019 r. Dopiero ten dokument umożliwia wywłaszczenia gruntów niezbędnych pod drogę i rozpoczęcie prac ziemnych.
Via Baltica w planie Morawieckiego
Kierowane przez wicepremiera Mateusza Morowieckiego ministerstwo rozwoju we współpracy z innymi resortami, przygotowało projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – najważniejszego dokumentu wskazującego kierunki rozwoju Polski w perspektywie średniookresowej. Dokument został skierowany do konsultacji społecznych, a w październiku planowane jest przyjęcie ostatecznej wersji Strategii przez rząd. W dokumencie mówi się m.in. o planach budowy sieci głównych dróg. I choć nazwa Via Baltica w dokumencie nie pada, a Via Carpatia jest przywoływana trzy razy, to jednak plany budowy przez Łomżę ekspresówki do państw nadbałtyckich mają być jednym z priorytetów.
„Priorytetem jest dokończenie sieci drogowej zapewniającej połączenia autostradowe i drogami ekspresowymi z wszystkimi krajami UE w relacjach Polska – kraje bałtyckie i Polska – Południe (via Carpatia)(...)”.
Dalej w dokumencie zapisano, że „do roku 2020/2023 nastąpi uzupełnienie luk w sieci połączeń drogowych (autostrady i drogi ekspresowe), kolejowych oraz śródlądowych o odpowiedniej jakości w relacjach europejskich, w tym TEN-T (korytarz wschód-zachód, powiązanie krajów bałtyckich oraz korytarz północ-południe), a także krajowych i regionalnych, a tym samym zbudowanie spójnej sieci transportu, co poprawi pozycję konkurencyjną Polski; do roku 2030 rozbudowa sieci, szczególnie korytarza Via Carpatia w Polsce Wschodniej umożliwi pełne włączenie obszarów o słabej dostępności, w tym peryferyjnych i przygranicznych w procesy rozwojowe.”