Via Baltica będzie rok później?
Rząd przedstawił najnowszą wersję projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W stosunku do poprzedniej wersji programu łomżyński odcinek Via Baltica spadł z 19 na 25 miejsce, a jej budowę opóźniono o rok - do 2021 roku. To już kolejna zła w ostatnich tygodniach wiadomość dla Via Baltica przez Łomżę. W lipcu wyszło na jaw, że na łomżyński kawałek tej ekspresówki nie ma zarezerwowanych środków ani w zarządzanym przez Komisję Europejską programie Connecting Europe Facility ( „Łącząc Europę”), ani w zarządzanym przez polski rząd programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, z którego budowane będą główne drogi w kraju. Oznacza to, że zapowiedzi – także pani premier Ewy Kopacz - iż w pierwszym półroczu przyszłego roku zostaną ogłoszone przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy Łomży i ekspresówki do miasta stają się nierealne.
Prace nad projektem nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) trwają od ponad roku. Pierwszą wersję dokumentu opublikowano w listopadzie ubiegłego roku. Teraz Program jest już w końcowym etapie prac.
- Kolejnym etapem będzie rozpatrzenie dokumentu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na najbliższym posiedzeniu – 27 sierpnia 2015 r. Przyjęcie nowego programu drogowego przez rząd jest planowane we wrześniu 2015 r. - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Okazuje się, że w trakcie prac dokument znacząco zmieniono. Zmiany dotyczą także listy zadań inwestycyjnych stanowiącej załącznik nr 1 do Programu. W dalszym ciągu jest na niej„łomżyńska” Via Baltica, czyli nowa droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku. Jej budowa w Programie podzielona jest na dwa odcinki: od granicy z Litwą do istniejącej już obwodnicy Augustowa i od niej do Ostrowi Mazowieckiej (wraz z obwodnicą Łomży). Pierwszy z tych odcinków jest na 24, a drugi na 25 miejscu listy wobec odpowiednio 18 i 19 miejsca w pierwotnej wersji dokumentu.
Nieco zmieniają się także lata realizacji drogi. Inwestycje mają zacząć się rok później niż dotychczas zakładano czyli odpowiednio w 2016 i 2017 roku i zakończyć w 2021 roku.
W stosunku do starej wersji dokumentu z nowej usunięto szacowane koszty inwestycji i harmonogram rocznych wydatków. Pierwotnie szacowano je – tylko dla łomżyńskiego odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Augustowa - na blisko 5,5 mld zł.
Do listy priorytetowych inwestycji w ostatniej chwili rząd dopisał białostocką S19. Jej dwa odcinki są około 40 miejsca z terminem realizacji do 2025 roku.
Ciekawostką ogólną jest to, że o ile w pierwotnej wersji dokumentu łączne koszty inwestycji drogowych w programie szacowano na ponad 141 miliardów złotych, to teraz – przy rozszerzeniu listy inwestycji – wynoszą one tylko 107 mld zł.
Jak prezydent z dyrektorem
Tymczasem ratusz poinformował o ubiegłotygodniowej wizycie prezydenta miasta w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Mariusz Chrzanowski spotkał się tam z dyrektorem Departamentu Dróg i Autostrad Rafałem Nowakiem, a rozmowa dotyczyła zapewnienia finansowania planowanej w ciągu S61 obwodnicy Łomży.
- Chciałbym uspokoić wszystkich mieszkańców Łomży, budowa obwodnicy Łomży w ramach drogi ekspresowej Via Baltica nie jest zagrożona. Podczas wizyty w ministerstwie otrzymałem zapewnienia, że są pieniądze na tę inwestycję – zapewnia prezydent Chrzanowski w komunikacie opublikowanym przez ratusz. - Dyrektor Rafał Nowak oznajmił, że budowa odcinka drogi S61 jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. Fundusze na inwestycję będą, kwestia dotyczy wyboru programu i środków, z jakich ta inwestycja zostanie zrealizowana.
Przypomnijmy: pod koniec lipca w ministerstwie tym podpisano dokument o nazwie „Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Jednym z jego załączników jest „wykaz projektów zidentyfikowanych” zawierający drogi, które mają być zbudowane z tych środków. Są tam przypisane do poszczególnych inwestycji kwoty dotacji, ale także terminy rozpoczęcia i zakończenia. Wśród wymienionych 47 inwestycji nie ma nawet jednego kawałka planowanej drogi ekspresowej S61.
Dwa tygodnie wcześniej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podało, że Komisja Europejska przyznała z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) dofinansowanie na budowę Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku.