Via Baltica coraz bliżej
Niemal 9 milionów złotych ma kosztować Koncepcja Programowa budowy drogi ekspresowej nr S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Zadanie podzielone jest na 6 części, a dwie z nich dotyczą obwodnicy Łomży. Tylko one mają kosztować 2 mln 65 tys zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku wskazała najkorzystniejsze oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentów. Drogowcy oczekują, że dokumenty będą gotowe na koniec roku, aby – zgodnie z zapowiedziami – na początku przyszłego roku ogłosić przetargi na jej zaprojektowanie i zbudowanie.
Przetarg na wykonanie Koncepcji Programowej budowy drogi ekspresowej nr S61: na odcinku Ostrów Mazowiecka (S8) -Łomża - Stawiski - Szczuczyn (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk) GDDKiA ogłosiła w listopadzie ubiegłego roku. Ze względu na to, że odcinek ten ma ponad 86 km długość zadanie podzielono na 6 części.
- Koncepcja Programowa to opracowanie projektowe zawierające wszystkie założenia niezbędne do przygotowania projektu budowlanego – wyjaśniał Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku. - Zawiera m.in.: przebieg drogi, liczbę węzłów, konstrukcję obiektów drogowych i inżynierskich, rozwiązania dróg obsługujących tereny sąsiednie, odwodnienie oraz wszystkie założenia umożliwiające wykonanie kosztorysu robót. Jest to ostatni etap dokumentacji zatwierdzany procedurą wewnętrzną GDDKiA, jednoznacznie opisujący jak ma wyglądać przyszła droga. Na jej podstawie wykonawca inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” będzie miał zadanie przygotować dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej (zrid).
O zlecenie na opracowanie koncepcji zabiegało 10 firm. Po analizie GDDKiA wyszło, że najkorzystniejsze oferty na poszczególne odcinki złożyły cztery z nich:
URS Polska Spółka wygrywa wyścig po zlecenie na opracowanie koncepcji zadnia 1 – od węzła „Podborze” (z węzłem) łączącego w okolicy Ostrowi mazowieckiej S61 z S8 – po węzeł „Śniadowo” (bez węzła) za które to opracowanie zaproponowało cenę 1,8 mln zł oraz zadania 3 obejmującego część obwodnicy Łomży od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” (z węzłem) po węzeł „Łomża Zachód” (bez węzła) na skrzyżowaniu z drogą na Ostrołękę plus łącznik od węzła Łomża Południe do drogi na Zambrów. Cena za to opracowanie to 1 mln 46,5 tys zł.
TRAKT Sp. z o.o. z Katowic złożyła najkorzystniejsza ofertę – z cena 1,199 mln zł na opracowanie koncepcji S61 na odcinku od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe: (bez węzła
TRANSPROJEKT GDAŃSKI – oferując wykonanie zadania za 1,6 mln zł – wygrywa zlecenie na opracowanie koncepcji programowej drugiej części obwodnicy Łomży czyli od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) na skrzyżowaniu z droga na Ostrołękę po znajdujący się w Kisielnicy węzeł „Kolno” (bez węzła) wraz z łącznikiem do drogi na Jeżewo stanowiącym swoistą północą obwodnicę Piątnicy w ciągu dk 64.
COMPLEX PROJEKT Katowice złożył najkorzystniejsze oferty na dwa ostatnie odcinki S61 - węzeł „Kolno” (z węzłem) do początku obwodnicy Stawisk oraz od końca obwodnicy Stawisk – do początku obwodnicy Szczuczyna. Wykonanie pierwszej z koncepcji ma opiewać na 887 tys zł, a drugiej na 1,15 mln zł.
Dodajmy, że GDDKiA szacowała, że opracowanie koncepcji programowej dla tych odcinków S61 będzie ją kosztowało 13,5 mln zł, a wychodzi, że wyda mniej niż 9 mln zł.
Koncepcja Programowa dla wszystkich sześciu zadań S61 ma być zrealizowana w ciągu dziewięciu miesięcy od daty zawarcia umowy z wyłączeniem okresu na zatwierdzenie koncepcji w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA – ZOPI, KOPI.