Via Baltica na rządowych listach w „Kontrakcie” i „Dokumencie”
Rząd podczas środowego posiedzenia podjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa podlaskiego, oraz uchwałę w sprawie „Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)”. W obu na listach priorytetowych inwestycji jest biegnąca przez Łomżę Via Baltica. - Cała droga ekspresowa S61, wraz z obwodnicą Łomży, znajduje się na liście inwestycji podstawowych Kontraktu wojewódzkiego – potwierdza informacje Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego. - Dokument ma być podpisany w najbliższą sobotę i wówczas będzie on już ogólnodostępny.
- Kontrakt obejmuje najważniejsze przedsięwzięcia dla regionu, istotne dla jego dynamicznego rozwoju i poprawy życia jego mieszkańców – podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informując o podjęci przez rząd uchwał w sprawie dwóch pierwszych w kraju Kontraktów Terytorialnych dla województw śląskiego i podlaskiego.
Umowa kontraktu będzie obowiązywała w latach 2014 -2023, a źródłami finansowania wpisanych do niego zadań mają być m.in. środki przeznaczone na realizację właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020, budżet państwa, budżet województwa podlaskiego, budżety innych jednostek samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, państwowe fundusze celowe. .
W Kontrakcie dla województwa podlaskiego wśród najistotniejszych przedsięwzięć służących „realizacji celów rozwojowych kraju i regionu” jest „rozwój powiązań transportowych międzynarodowych i krajowych, drogowych i kolejowych: a pierwszym jego podpunktem jest „budowa korytarza międzynarodowego obsługującego ciężki ruch tranzytowy w standardzie drogi ekspresowej”. To właśnie nasza Via Baltica – S61, która ma połączyć wchodzące w skład Unii Europejskiej państwa nadbałtyckie przez Warszawę z zachodnią Europą.
Ta sama „droga przez Łomżę” znajduje się także liście najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce przyjętego wczoraj przez rząd Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). W tym wypadku Via Baltica podzielona jest na dwa odcinki – od granicy z Litwą do budowanej już obwodnicy Augustowa, oraz od niej do Ostrowi Mazowieckiej. Ta „łomżyńska” część ekspresówki znajduje się na 14. miejscu składających się z 42 pozycji listy najważniejszych przedsięwzięć drogowych.
Jak podaje KPRM „dokument jest kompleksowym planem rozwoju strategicznych inwestycji transportowych, co stanowi warunek pozyskania na ich realizację środków z Unii Europejskiej z nowej perspektywy finansowej 2014-2020.”