Obwodnica Łomży i „łomżyńska” Via Baltica wylecą poza 2020 rok?
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozpoczęło konsultację czwartej już nowelizacji wykazów autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, na które będzie można ogłosić przetargi w tym roku. Formalnie nowelizowany jest „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” choć inwestycje w nim rozpisane są już do 2021 roku. Do zbudowania jest tu 57 km autostrady A1, prawie 1350 km odcinków dróg ekspresowych oraz 161 km obwodnic 14 miast. Na listach póki co nie ma ani obwodnicy Łomży ani „łomżyńskiej” Via Baltica. Może nie byłoby się czym martwić wobec niedawnych zapewnień wicepremier Bieńkowskiej, że obwodnica Łomży będzie budowana „i to wcześniej niż później”, gdyby nie fakt, że przeskakują nas już kolejne inwestycje, a pieniądze na drogi się kończą.
Teraz ministerstwo chce na listę do realizacji dopisać 18. na liście z Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030) drogę ekspresową S6 ze Szczecina do Koszalina wraz z obwodnicą oraz S51 Olsztyn–Olsztynek nr 17. w DI. Obie ekspresówki są poniżej Via Baltica z obwodnicą Łomży, które zostały ujęte na 14 miejscu tej listy. Tyle tylko, że one, jak trafią na listę pieniądze na inwestycje będą miały już zaklepane.
Ministerstwo zapewnia, że „dodane odcinki stanowią tylko część zadań planowanych do realizacji w perspektywie 2014 -2020”, i że „wszystkie zadania drogowe, których realizacja nastąpi w nowym okresie programowania UE, zostaną ujęte w nowym kompleksowym programie drogowym”, nad którym prace ciągle trwają.
Wystarczy jeszcze pieniędzy na łomżyńską Via Baltica?
Póki co wszyscy zapewniają, że cała Via Baltica jest do realizacji w tej perspektywie unijnej, ale jak na razie na tę drogę nie ma zapisów finansowania. Wicepremier Elżbieta Bieńkowska kilka tygodni temu – po uzgodnieniu z Komisją Europejską planu inwestycyjnego na lata 2014-2020 czyli tzw. Umowy Partnerstwa - podawała, że w nowej perspektywie na inwestycje na drogi będzie ok. 15 mld euro. Unia może zrefundować nam do 85% wartości inwestycji, a to oznacza, że (łącznie z polskim udziałem) do dyspozycji będzie jakieś 77 mld zł. Tymczasem łączne koszty dróg do zbudowania do 2021 roku, ujęte w aktualizowanym obecnie Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 (są tam dwa odcinki Via Baltica - obwodnica Suwałk i odcinek od niej do granicy z Litwą), wynoszą już 72,3 mld zł.
Dodajmy, że podawany w DI koszt budowy S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Augustowa szacowany jest na 5,5 mld zł.