Cała Via Baltica powstanie do 2020 roku?
Polska będzie się także ubiegać o dofinansowanie z pieniędzy unijnych Via Baltica i Rail Baltica, czyli drogi i linii kolejowej łączących Polskę z krajami bałtyckimi zapowiada wicepremier minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Pieniądze na ich budowę mają pochodzić z nowego instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF). CEF jest zarządzany bezpośrednio z Brukseli i mają być z niego finansowane przedsięwzięcia infrastrukturalne ważne dla całej Unii Europejskiej. - To będą na pewno pierwsze składane do CEF projekty i przez koleje, i przez drogi – zapewniła Bieńkowska w wywiadzie udzielonym PAP.
Wicepremier powiedziała, że w latach 2014-20 na budowę i modernizację dróg Polska chce przeznaczyć ponad 60 mld zł z unijnych funduszy. Za te pieniądze ma być dokończona sieć dróg ekspresowych.
- Oczywiście to się nie stanie natychmiast i od razu. Na razie posuwamy się z decyzjami rządowymi i przetargami na nowe drogi na tyle szybko, na ile nam starcza pieniędzy. Jednak patrząc na doświadczenia kończącej się perspektywy, to przy tej kwocie moglibyśmy domknąć tę sieć - zastrzegła. Do domknięcia sieci brakuje jeszcze około 2 tys. km dróg ekspresowych.
Jak wyjaśniła szefowa resortu infrastruktury i rozwoju, w ministerstwie trwają prace nad dokumentami programowymi dróg i kolei, czyli planem budowy dróg do 2020 r. i planem inwestycji kolejowych do 2020 r. - Na połowę roku będziemy mieli oba te dokumenty wyszlifowane, skonsultowane, gotowe i zaakceptowane przez rząd - zapewniła.