Obwodnica Łomży do 2020r? Nie chodzi o decyzję środowiskową, ale o miliard złotych
„Termin wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wpływa na datę ukończenia przedmiotowej inwestycji (obwodnicy Łomży – dop. red.) do 2020 r. W przypadku tej inwestycji zasadnicza jest kwestia zapewnienia finansowania” - twierdzi Zbigniew Rynasiewicz odpowiedzialny za transport wiceminister infrastruktury i rozwoju. Przedstawiany przez ministra szacunkowy koszt budowy obwodnicy Łomży to około 980 milionów złotych. I w dalszym ciągu nie wiadomo czy perspektywie do 2020 roku takie pieniądze na tę drogę się znajdą.
Konstatacja, że w przypadku obwodnicy Łomży problemem nie jest decyzja środowiskowa, której co prawda drogowcy jeszcze nie mają, ale ogromne pieniądze potrzebne na jej budowę wynika z odpowiedzi jaką wiceminister udzielił na interpelację posła Jarosława Zielińskiego (PiS) „w sprawie ostatecznych i wiarygodnych decyzji dotyczących terminu budowy obwodnicy Łomży oraz źródeł jej finansowania”.
Niestety poza podaniem „szacunkowych kosztów” inwestycji o żadnych „ostatecznych” decyzjach w sprawie budowy obwodnicy Łomży wiceminister nie napisał, bo ich jeszcze nie ma.
- Lista projektów drogowych przewidzianych do realizacji w okresie 2014–2020 zostanie ustalona w oparciu o dokument implementacyjny do „Strategii rozwoju transportu do 2020 r.” (z perspektywą do 2030 r.) - napisał wiceminister Zbigniew Rynasiewicz przypominając, że zadanie polegające na budowie S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po obwodnicę Augustowa, a więc także obwodnica Łomży, zostało wpisane na listę rezerwową projektów finansowanych z zarządzanego bezpośrednio przez Komisję Europejską funduszu CEF (Connecting Europe Facility). - Niezależnie od powyższego w trosce o jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji resort infrastruktury i rozwoju podjął działania dla pozyskania środków na budowę ww. odcinka S61 z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.
Wiceminister Rynasiewicz przekazuje, że ustalenie ostatecznej listy zadań drogowych, które będą prowadzone w najbliższych latach jest „jednak uzależnione od poziomu dofinansowania UE dla infrastruktury drogowej, a także od uzgodnień na poziomie krajowym dotyczących współfinansowania ze środków krajowych”.