Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Taka będzie ekspresówka do Łomży

Główne zdjęcie
Tak ma przebiegać Via Baltica (na grafice z obwodnicą Łomży)

Wydana w poniedziałek przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zakłada, że planowana Via Baltica do Łomży będzie miała dwie jezdnie po 7 metrów szerokości każda z możliwością docelowej rozbudowy pasów do 10,5 m. Szerokość pasa dzielącego między jezdniami przewiduje się na 12 metrów, a do tego dwa pasy awaryjne po 2,5 m. Trasę wytyczono generalnie poza obszarami zabudowy, ale i tak aby ją wybudować koniecznym będzie wyburzenie 40 budynków w tym około 10 mieszkalnych. Publikujemy decyzję środowiskową na łomżyńską Via Baltica.

Podpisana decyzja środowiskowa dotyczy dwóch odcinków Via Baltica. Pierwszy z nich zaczyna się węzłem „Podborze” na wschód od Ostrowi Mazowieckiej, gdzie S61 ma połączyć się z S8 i kończy 38 kilometrów dalej węzłem „Łomża Południe”, gdzie zaczyna się obwodnica miasta. Wydana decyzja środowiskowa obejmuje też planowany do realizacji odcinek drogi krajowej nr 63 (klasy GP) od węzła „Łomża Południe” do zdrogi na Zambrów z włączeniem za Podgórzem.
Drugi odcinek, którego dotyczy decyzja środowiskowa zaczyna się na około 56,6 kilometrze planowanej drogi – tuż przed węzłem „Giżycko” planowanym do realizacji w Kisielnicy, na skrzyżowaniu z drogą nr 63 prowadzącą do Kolna i dalej Giżycka, a kończy się pod Szczuczynem na styku z obwodnicą miasteczka (km ok. 92+588).
Łącznie dwujezdniowa droga ekspresowa S61 ma mieć długości ok. 74,1 km. Na tych dwóch odcinkach zaplanowano budowę sześciu węzłów, czyli skrzyżowań umożliwiających wjazd na lub zjazd z ekspresówki: „Podborze (0+000 km), „Ostrołęka” (ok. 6+065 km), „Śniadowo” (ok. 20+752 km), „Łomża Południe” (ok. 37+695 km), „Giżycko” (ok. 57+550 km), „Grabowo” (ok. 82+800 km).
Poza tym zbudowane mają być cztery MOPY czyli Miejsca Obsługi Podróżnych, i kilkudziesięciu obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla zwierząt i to zarówno pod jak i nad jezdnią.

Oto szczegółowy opis przebiegi Via Baltica zgodnie z wydaną już decyzją środowiskową
Planowana do realizacji droga ekspresowa S-61 na początkowym odcinku przebiega przez tereny rolne. Odcinek drogi S-61 od km 5+500 do km 11+500 przebiega równolegle do istniejącej drogi wojewódzkiej 677 w odległości od 50 do 100 m. W km 6+100 będzie zlokalizowany węzeł na przecięciu z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 627 (długości ok. 3,6 km). Na dalszym odcinku droga S-61 przebiega przez tereny rolne oraz pomniejsze obszary leśne przecinając rzekę Orz w km ok. 14+600, a rzekę Ruż w km ok. 21+700. 
W km ok. 20+700 zlokalizowany będzie trzeci węzeł  łączący drogę wojewódzką 677 z S-61. W km ok. 28+200 droga S-61 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka  –  Łapy. 
Od kilometra ok. 33+500 droga zbliża się do istniejącej drogi wojewódzkiej na odległość ok. 300÷500 m. W km ok. 37+700 usytuowano węzeł „Łomża Południe”. Odcinek pierwszy kończy się za węzłem „Łomża Południe”, tj. w km 38+200 za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1949B (obiekt WD-62). 

Odcinek drugi rozpoczyna się w km 56+620, tj. ok. 950 m przed węzłem „Giżycko”. Lokalizacja węzła „Giżycko” przypada na kilometr 57+550 drogi S-61. W km 63+000 przebieg drogi zbiega do istniejącej drogi krajowej nr 61 i do km 66+500 biegnie do niej równolegle. Zajęcie pasa drogowego drogi krajowej  następuje od km 66+500 do obwodnicy Stawisk. Za obwodnicą Stawisk na odcinku od km 76+156 do km 81+800 droga ekspresowa również w pełni wykorzystuje pas drogowy istniejącej drogi krajowej nr 61. Na odcinku od km 81+800 do 84+300 przebieg drogi ekspresowej odchyla się na wschód w celu ominięcia miejscowości  Świdry -  Dobrzyce. W km 82+783 na przecięciu z drogą powiatową nr 1828B zlokalizowano węzeł „Grabowo” – typ WB, półkoniczyna z łącznicami w przeciwległych ćwiartkach. Od km 84+300 do km 89+200 przebieg drogi realizowany jest po raz kolejny według założenia wykorzystania pasa drogowego istniejącej drogi krajowej. Na odcinku od km 89+200 do obwodnicy Szczuczyna droga ekspresowa omija szeroko miejscowości Stawiane i Obrytki. Droga kończy swój przebieg na styku z obwodnicą Szczuczyna w km 92+588.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę