Obwodnica Łomży może być (jeszcze) w 2020 roku
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło konsultacje społeczne projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). To dokument, który wskazuje priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Na liście najważniejszych inwestycji drogowych jest Via Baltica z obwodnicą Łomży.
Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 roku) została przyjęta przez rząd w styczniu ubiegłego roku. Projektu Dokumentu Implementacyjnego opublikowano w czerwcu 2013 roku, a teraz go nieco zmodyfikowano.
Konieczność sporządzenia dokumentów wynika z nadrzędnych wymogów określonych w programach Unii Europejskiej, a bez nich Polska nie mogłaby otrzymać unijnego wsparcia na realizację inwestycji. W dokumencie implementacyjnym znajduje się m.in. lista najważniejszych w kraju inwestycji drogowych. I na 14. miejscu jest budowa S61 na odcinku 153 km od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Augustowa. Jednym z zadań jest też budowa obwodnicy Łomży. Zgodnie z planami pierwszy przetarg na wyłonienie jej budowniczego miałby zostać ogłoszony w trzecim kwartale 2016 roku, a obwodnicy miałaby zostać oddana do użytku w 2020 roku. Mniej więcej w tym samym czasie realizowane miałaby być także wszystkie inne odcinki Via Baltica. Koszt budowy S61 od Ostrowi do Augustowa szacowany jest na 5,5 mld zł.
Na liście – na 7. miejscu - jest też odcinek Via Baltica od obwodnicy Augustowa do granicy z Litwą. Jego koszt szacowany jest na 1,66 mld zł, i ten odcinek miałby być budowany w ramach nowego instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę”.
Konsultacje społeczne Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). rozpoczynają się dziś (2 stycznia) i potrwają do 5 lutego 2014 r. Uwagi do dokumentu można zgłaszać za pomocą formularzy on-line.