A Via Blatica nie ma nawet na mapie...
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podało, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę kolejnego – ok. 18,5 km odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Do informacji dołączona jest mapa obrazujące inwestycję, ale i układ istniejących i projektowanych najważniejszych dróg przecinających Mazowsze. Widać na niej np. kawałek S19, która kiedyś ma połączyć Białystok z Lublinem, ale nie ma tam nawet fragmentu Via Baltica. Zapytaliśmy w ministerstwie czy to błąd na mapie czy może coś więcej?
Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, na pytania o mapę – czyli dlaczego nie ma na niej trasy szybkiego ruchu S-61 Via Baltica, która powinna zaczynać się w Ostrowi Mazowieckiej i prowadzić w kierunku Łomży (już poza mapą) nie odpowiada. Zapewnia jednak, że budowa korytarza Via Baltica jest jednym z priorytetów rządu.
- Dlatego wszystkie zadania od Warszawy aż do granicy z Litwą, składające się na trasę Via Baltica, zostały ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015, przyjętym uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. Dodatkowo, planowane odcinki od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku zostały ujęte w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), na podstawie którego będą tworzone priorytety do realizacji w nowej perspektywie UE 2014-2020 – przekazuje Piotr Popa.
Via Baltica wypadła
Przypomnijmy, że jeszcze we wrześniu tego roku Gazeta Stołeczna, czyli warszawski dodatek gazety Wyborczej podawała, że „w resorcie transportu trwają właśnie analizy, czy przyznać pieniądze na ekspresówkę przez Ursynów (trasa S2 – dop.red.) i dalej na wschód (autostrada A2 – dop. red.) czy też na trasę Via Baltica”. I jak się okazuje dziennikarz pisał prawdę...
Wschodnia część obwodnicy Warszawy której nie było w wymienianym przez rzecznika MIiR Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) najpierw została wprowadzona w ramach konsultacji społecznych na listę dużych inwestycji drogowych projektu nowego Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko 2014-2020 (zajęła 13 miejsce tuż za łomżyńską Via Balticą) po czym na początku grudnia br. decyzją rządu znalazła się już na pierwszym miejscu załącznika nr 5 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015 czyli „listy inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót zostaną uruchomione w 2013 r.” Równo dwa tygodnie to tej zmianie GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Warszawy, oraz drugi przetarg na przygotowanie projektu budowy autostrady A2 na wschód od Warszawy.
A ministerialną informację o obu przetargach zobrazowano mapą na której nie ma już Via Baltica.