DZIEWICTWO wg Witolda Gombrowicza
Monodram w wykonaniu Aliny Czyżewskiej w reżyserii Przemysława Wiśniewskiego. Alina Czyżewska studiuje w Akademii Teatralnej w Warszawie, gościnnie gra rolę Ofelii w "Hamlecie" (reż. Jacek Głomb, Krzysztof Kopka) w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, związana jest także ze środowiskiem alternatywnym.
sala widowiskowa MDK- DŚT
bilety: 10 zł
RECENZJE:
KRAKOWSKIE REMINISCENCJE TEATRALNE 2003, Biuletyn
„Alina Czyżewska to jedna z najciekawszych aktorek młodego pokolenia, jest obdarzona poczuciem humoru i niewiarygodną energią. "Dziewictwo" w wykonaniu Aliny jest spowiedzią dziewczyny uwięzionej miedzy dzieciństwem a dorosłością.(...)Czyżewska jest prowokacyjnie niedorosła i z głębi swej prowokacyjnej niedorosłości zadaje niepokojące pytania o prawdziwy sens tekstu Gombrowicza...”
PAWEŁ GŁOWACKI, DZIENNIK POLSKI NR 81
„Co do Aliny Czyżewskiej, która wypełnia sobą cały monodram, pewność mam absolutną. Rzadko pojawiają się talenty tak potężne, tak naturalne. Jakżeż ta dziewczyna kompletnie nie potrafi kłamać! Przez wszystkie pieprzne subtelności fraz Gombrowicza idzie tak lekko, jakby to masło było. Nie gubi niczego, jest pełna, w każdej sekundzie jest pełna wszelkich sprzeczności. Uwodzi, hipnotycznie uwodzi mieszanką jeszcze dziewczęcego ciepła i już kobiecej gorzkości. I to, co najważniejsze, jest niebezpiecznie sensualna. Jak nieskazitelne zdania Gombrowicza, jak nagle rozpuszczone włosy, jak skóra marząca o chwili, w której wreszcie zostanie odkryta. Kobieca dziewczynka, dziewczęca kobiecość, istotka na kruchej krawędzi. Czy ta istotka może ocalić? Wątpię, alternatywa nadwiślańska raczej nie pójdzie droga jasności, raczej pójdzie droga, po której już dziarsko człapie, droga mętnych banialuk mianowicie...”
MAGDALENA SASIN, GAZETA WYBORCZA ŁÓDŹ, 18 SIERPNIA 2003
„Aktorka z bezpretensjonalnością i ujmującym wdziękiem wcieliła się w postać dorastającej panienki, pełnej niepokoju, miotającej się pomiędzy wynikającą z niewiedzy niewinnością a chęcią zrozumienia i poznania. Czy naprawdę dziewica jest "naczyniem niewinności"? Czy raj i Bóg istnieją, a może są to tylko pojęcia zmyślone na potrzeby ludzi? Co kryje się za murem, którego ona, Alicja, nie powinna na razie przekraczać? Na naszych oczach bohaterka dokonuje wyboru i postanawia zajrzeć za ów mur. Ale wtedy właśnie gaśnie światło i kończy się spektakl...”
Udział w ważniejszych festiwalach, nagrody:
- Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu 2002 – I miejsce i nagroda za debiut – SZCZEBEL DO KARIERY;
- Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2003;
- Konfrontacje Sztuki Kobiecej w Słupsku, 2003;
- Kontrapunkt 2003 w Szczecinie – nagroda Pąk Magnolii;
- festiwal The Best OFF – Gdañsk, czerwiec 2003
- Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Chebie, Czechy, 2003.
- 9. Międzynarodowe Lubelskie Konfrontacje Teatralne – październik 2004,
- 6. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Moskwie, Rosja – Październik 2004
- 1. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Wołgogradzie, Rosja – październik 2004,