Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Via Baltica podzielona

Główne zdjęcie
DK 61 dziś

Drogowcy podzielili na cztery pododcinki blisko 90 km fragment Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. To fragment S61 dla którego trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Jak tłumaczy Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podziału dokonano ze względów pragmatycznych. - Mniejsze odcinki jest łatwiej projektować i budować, a poza tym nie trzeba od razu zabezpieczać pieniędzy na całą drogę – mówi Malinowski. Jednym z czterech wyodrębnionych pododcinków jest obwodnica Łomża o długości około 20 km w ciągu drogi ekspresowej i blisko 20 km nowych dróg krajowych nr 63 i 64 będących łącznikami z obwodnicą.

Malinowski podkreśla, że podział na pododcinki jest na przyszłość. Na razie drogowcy są na etapie zdobywania w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowsika w Białymstoku decyzji środowiskowej, która ma określić dokładny przebieg planowanej trasy ekspresowej. 
- Opublikowanie wyników nowych inwentaryzacji przyrodniczych wymusza przygotowanie aneksu do raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego odcinka S 61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn – mówi Malinowski dodając, że wniosek o decyzję środowiskową dla całego, blisko 90 km odcinka S 61, został złożony w marcu 2012 roku. - Decyzja środowiskowa spodziewana jest nie wcześniej niż w II połowie 2013 roku.
Jakkolwiek decyzja środowiskowa będzie wydawana dla całego zadania - Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, to jednak na potrzeby dalszych prac drogowcy podzielili go na mniejsze pododcinki: Ostrów Mazowiecka – Łomża,  obwodnica Łomży,  Łomża – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn.
- Uczyniliśmy to ze względów pragmatycznych – uzasadnia Malinowski. - Łatwiej jest projektować i budować krótsze fragmenty. Niemniej prace nad nimi będziemy mogli rozpoczynać dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej – podkreśla.

Zdążą do 2020 roku
Jeśli będą pieniądze Via Baltica powstanie do 2020 roku – zapewniają drogowcy – odnosząc się do ubiegłotygodniowej wypowiedzi z mównicy sejmowej ministra transportu Sławomira Nowaka, który zapowiadał, że do 2020 roku zostaną ukończone główne ciągi dróg ekspresowych i autostradowych. W śród nich wymienił także „S61 od S8 aż do Budziska z obwodnicą Suwałk”. Nie mniej drogowcy czekają na dokumenty i pieniądze, bo dziś S61 znajduje się na liście rezerwowej (tzw. załącznik nr 2) inwestycji priorytetowych do realizacji w Programie Rozwoju Dróg Krajowych na lata 2011-2015. 

Droga ekspresowa S-61 ma połączyć Ostrów Mazowiecką z granicą Polski z Litwą w miejscowości Budzisko. Od Szczuczyna, gdzie kończy się wyżej opisane zadanie, S 61 zostanie poprowadzona przez województwo warmińsko-mazurskie (w rejonie Ełku) aż do miejscowości Raczki (podlaskie) , gdzie połączy się z budowaną obwodnicą Augustowa. Dalej – poprzez projektowaną obwodnicę Suwałk będzie biegła do Budziska. Tam połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi. Droga S-61 ma stanowić jedną z polskich części trasy E67 i „Via Baltica”.

Oto jak drogowcy podzielili łomżyński odcinek Via Baltica:
1. Ostrów Mazowiecka – Łomża. Budowę drogi ekspresowej S61 na terenie woj. mazowieckiego i podlaskiego o długości około 38 km. Początkiem projektowanej trasy jest droga ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka (przebudowa istniejącej obwodnicy w ciągu S8 na odcinku ok. 3.8 km ), końcem - projektowana obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61.
W przedmiotowym zadaniu znajduje się również budowa łącznika S-61 do drogi wojewódzkiej DW627 klasy G o długości około 3.6 km.
2. Obwodnica Łomży. Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Łomży o długości około 20 km w ciągu drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego. W ramach zadania wybudowane lub przebudowane będzie  12 km drogi krajowej nr 63 oraz 7 km drogi krajowej nr 64 (klasa GP łącznik od S-61 do istn. Dk 64).
3. Łomża – Stawiski. Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego na odcinku Łomża (koniec obwodnicy) - Stawiski o długości ok. 12,0 km.
4. Stawiski - Szczuczyn. Odcinek drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego o dł. ok. 16,5 km.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę