Via Baltica przez Łomżę
„Raport Scotta Wilsona wskazuje, że Via Baltica powinna przebiegać przez Łomżę i tak będzie realizowana” - tłumaczył pod koniec marca na antenie Polskiego Radia Białystok minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. To dobra wiadomość, ale na razie to tylko słowa ministra... Próżno szukać rządowych dokumentów na ten temat, choć zgodnie z obietnicami decyzja rządu miała być jesienią ubiegłego roku. Sprawa raportu Scott&Wilson podobno ugrzęzła na Litwie.
W lipcu ubiegłego roku eksperci z firmy Scott&Wilson, po latach badań i oceny wielu wariantów stwierdzili, że międzynarodowa droga łącząca kraje nadbałtyckie z Warszawą – zwana Via Baltica - powinna przebiegać w Polsce w ten sposób: Budzisko – Suwałki – Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn – Stawiski – Łomża – Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa. Swoje opracowanie Scott&Wilson przekazał do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która w imieniu polskiego rządu raport zamówiła.
- GDDKiA już rozliczyła się z nami za wykonaną pracę i pod względem formalnym ich udział w całym przedsięwzięciu się zakończył – usłyszeliśmy w warszawskiej centrali Scott Wilson.
Znacznie dłużej na odpowiedź trzeba było oczekiwać w GDDKiA.
- W dniu 29 lipca 2008r. GDDKiA wystąpiła w trybie art.43 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska do Ministra Środowiska oraz do Państwowego Inspektora Sanitarnego z prośbą o zaopiniowanie przez ww. organy projektu dokumentu pn. „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I - korytarz drogowy” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko skutków realizacji ww. „Strategii” - przekazał Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Mniej więcej miesiąc później Krajowa Komisja Ocen Oddziaływania na Środowisko oraz Państwowa Rada Ochrony Przyrody działające przy Ministrze Środowiska pozytywnie zaopiniowały ten dokument rekomendując jednocześnie przyjęcie do realizacji drogi ekspresowej „Via Baltica” w optymalnym przebiegu wynikającym z Prognozy. W tym samym czasie rzecznik prasowy GDDKiA poinformował na antenie Radia Tok FM, iż Główny Inspektor Sanitarny również pozytywnie zaopiniował te dokumenty.
Niestety od tego czasu sprawa Via Baltica nie ruszyła z miejsca. O rządową decyzję w sprawie przebiegu Via Baltica upominają się także ekolodzy. Maciej Muskat, dyrektor Greenpeace Polska, jeszcze w marcu, gdy rząd poinformował o zmianie przebiegu obwodnicy Augustowa, dopytywał o decyzję w sprawie przebiegu całej trasy Via Baltica, pomiędzy Warszawą a granicą polsko-litewską. Przypominał wówczas, że niedługo minie rok od przedstawienia zamówionego przez rząd raportu firmy Scott&Wilson.
Artur Mrugasiewicz z GDDKiA tłumaczy, że winna temu jest strona litewska. Okazało się bowiem, że potrzebne jest jeszcze postępowanie w sprawie tzw. transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko.
- 3 grudnia 2008r. Minister Środowiska przekazał stronie litewskiej przetłumaczone na j. litewski dokumenty z prośbą o zajęcie stanowiska, czy strona Litewska ma zamiar przystąpić do postępowania w sprawie oos w kontekście transgranicznym (GDDKiA przekazała przetłumaczony materiał do MŚ w dniu 21 listopada 2008r. ). Do chwili obecnej strona litewska nie udzieliła odpowiedzi – podaje Mrugasiewicz. - W sytuacji jeżeli wyrazi ona chęć uczestniczenia w procedurze transgranicznej rozpoczną się konsultacje strony polskiej i litewskiej dotyczące ww. strategii i jej wpływu na terytorium Litwy. Strona litewska będzie również miała prawo do zgłaszania uwag do dokumentacji. Jeżeli strona litewska nie wyrazi zamiaru uczestnictwa w ww. postępowaniu, będą mogły zostać podjęte kolejne działania w celu przyjęcia ww. strategii - dodaje.
Nieoficjalnie, ponoć Litwini zapewniają, że wybrany przez ekspertów z firmy Scott&Willson wariant przebiegu Via Baltica im odpowiada, i że nie mają zamiaru zgłaszać żadnych uwag do dokumentu, ale formalnie pismo jeszcze ani do Ministerstwa Środowiska ani do GDDKiA nie dotarło. Wszyscy więc wyczekują... Jak długo? Ponoć jeszcze tylko do końca kwietnia. A później ma być już szybciutko... i tak jak powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk: „Raport Scotta Wilsona wskazuje, że Via Baltica powinna przebiegać przez Łomżę i tak będzie realizowana”.