Bardzo Atrakcyjna Lokalizacja Trasy I Ciekawa Alternatywa - prostozlomzy.pl
Bardzo Atrakcyjna Lokalizacja Trasy I Ciekawa Alternatywa - w taki sposób rozwinęła "skrót" Via BALTICA Rada Łomżyńskiej Izby Przemysłowo - Handlowej w kontekście przebiegu tej trasy przez Łomżę. Przedsiębiorcy uznali przy tym, że ze wszystkich proponowanych wariantów poprzeć należy nr 43, czyli ten, w którym trasa ma prowadzić przez Ostrołękę i Łomżę.
-
My musimy brać pod uwagę, że decyzje, które bedą zapadać
za 2-3 czy 4 miesiące będą w oparciu o działania także
polityczne. Chcemy mieć za sobą, oprócz parlamentarzystów
z woj. Warmińsko-Mazurskiego, również tych, którzy są
skupieni w działalności na północym Mazowszu - nie ukrywał
przyczyn poparcia tego właśnie wariantu prezes Izby Maciej
Zajkowski.
Przedsiębiorcy widzą również ścisły
związek przebiegu korytarza transportowego przez Łomżę z
wybudowaniem obwodnicy naszego miasta, ale również innych
miast leżących przy drodze nr 61. Ich zdaniem, zlokalizowanie trasy
Via Baltica po zachodniej stronie woj. podlaskiego będzie miało
zasadniczy wpływ na rozwój gospodarczy tej części
województwa.
W swoim stanowisku Rada ŁIP-H
przedstawiła ok. 20 bardzo istotnych argumentów
przemawiających za decyzją o przebiegu trasy przez Łomżę:
-
możliwość realizacji najważniejszej misji Unii Europejskiej tzw. polityki spójności inaczej realizacji wyrównywania szans regionów słabo rozwiniętych ekonomicznie;
-
możliwość włączenia większej ilości terenów gospodarczych leżących przy drodze nr 61 takich jak :
- północno-wschodnie Mazowsze z Ostrołęką i pozostałych miast leżących poniżej;
- północno- zachodniej części województwa podlaskiego z Łomżą, Stawiskami, Szczuczynem, Grajewem, Augustowem i Suwałkami;
- wschodniej części województwa warmińsko – mazurskiego z Ełkiem; -
możliwość obsługi istniejącego potencjału gospodarczego, do którego możemy zaliczyć między innymi strefę ekonomiczną w Ełku, mocną pozycję dwóch zakładów produkcji płyt wiórowych w Grajewie oraz potentata w branży mleczarskiej. Zakłady te generują ruch samochodów ciężarowych, w ilości kilku tysięcy miesięcznie;
-
możliwość pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację tego Wariantu;
-
przywrócenie pierwotnej wersji projektu przebiegu korytarza transportowego Via Baltica;
-
wariant ten w pełni ogranicza koszty realizacji przewozów (czas i odległość);
-
wariant w budowie: krótszy , tańszy i szybszy;
-
wariant jest generalnie przyjazny obszarom przyrodniczym;
-
wariant umożliwi zdecydowane ograniczenie uciążliwych samochodów ciężarowych na pozostałych głównych szlakach komunikacyjnych tj. drogi nr 8 i 19;
-
wariant jest logiczny z punku widzenia przepływu towarów z Europy Zachodniej i Południowej do krajów nadbałtyckich w kierunku Finlandii, jak również Rosji (i odwrotnie);
-
wariant umożliwia bezkolizyjne i bezpieczne dotarcie do stolicy kraju;
-
wariant umożliwia bezkolizyjne i bezpieczne ominięcie Warszawy i jej okolic przez transport ciężki;
-
wariant umożliwi budowę oczekiwanych obwodnic miast, leżących wzdłuż drogi krajowej nr 61 w tym miasta Łomża, jako najbardziej newralgicznego punku przecięcia szlaków komunikacyjnych dróg nr 61, 63, 64 i 677;
-
wariant ( projekt przez Łomżę ) akceptowany jest przez Parlament Europejski;
-
wariant stanowi w części nową drogę, a nie nałożenie się istniejącego korytarza transportowego;
-
wariant umożliwi dalsze funkcjonowanie istniejącego Urzędu Celnego w Łomży;
-
wariant, który umożliwia równomierny rozwój województwa Podlaskiego;
-
wariant alternatywny dla drogi nr 8;
-
wariant umożliwiający przyjęcie wzrastającego ruchu samochodowego na terenie woj. podlaskiego.
Przedsiębiorcy
skupieni w Izbie podkreślają, że nie chodzi im o to, by Via
Baltica przez Łomżę została wybudowana kosztem drogi nr 8 z
Warszawy do Białegostoku. Wskazują oni konieczność budowy czy
modernizacji obu dróg jako jedyny sposób na uniknięcie
w niedalekiej przyszłości paraliżu komunikacyjnego całej
pólnocno-wschodniej Polski.
- Chcemy zaznaczyć, że
nie jedna droga, która dzisiaj jest wskazywana jako główna,
czyli "bezpieczna ósemka", tylko wybudowanie
alternatywnej drogi spowoduje to, że my za kilka lat będziemy mogli
tutaj normalnie funkcjonować - mówi Maciej Zajkowski.
Jutro
w Łomży odbędą się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu
trasy Via Baltica, w których udział zapowiedzieli
przedstawiciele Łomżyńskiej Izby Przemysłowo - Handlowej.
Konsultacje odbędą się w hotelu "Gromada" w godzinach
17.00 - 20.00 i udział w nich może wziąć każdy z mieszkańców
Łomży, do czego zachęcamy.
źródło: www.prostozlomzy.pl