Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Stanowisko Rady Izby w sprawie przebiegu korytarza transportowego VIA BALTICA

Rada Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Łomży przedstawia swoje stanowisko odnośnie przebiegu trasy Via Baltica, wyrażając tym samym głos środowisk gospodarczych, jak również mieszkańców Ziemi Łomżyńskiej. Naszą opinię opieramy na wiedzy oraz doświadczeniu jakie zdobyliśmy podczas organizowania wielu spotkań na tematy związane z rozwiązaniami komunikacyjnymi, proponowanymi przez GDDKiA w Białymstoku.

    Jako stowarzyszenie, wyrażamy chęć budowania dobrych relacji pomiędzy wszystkimi mieszkańcami województwa, ale zdecydowanie jesteśmy przeciwni podejmowaniu decyzji w oparciu o nieprawdziwe, błędne i zmanipulowane dane. Jesteśmy głęboko przekonani, że najlepszym rozwiązaniem dla województwa podlaskiego będzie przyjęcie wariantu, który uwzględni potrzebę budowy alternatywnej drogi, w stosunku do tzw. „ bezpiecznej ósemki”.

    Rada ŁIPH wyraża akceptację dla wariantu nr 43 (Budzisko, Suwałki, Ełk, Łomża, Ostrołęka, Pułtusk), jako najbardziej przyjaznej drogi dla województwa podlaskiego.

Uzasadnienie wariantu nr 43

  • możliwość realizacji najważniejszej misji Unii Europejskiej tzw. polityki spójności inaczej realizacji wyrównywania szans regionów słabo rozwiniętych ekonomicznie;

  • możliwość włączenia większej ilości terenów gospodarczych leżących przy drodze nr 61 takich jak :

  •  
    • północno-wschodnie Mazowsze z Ostrołęką i pozostałych miast leżących poniżej;

  •  
    • północno- zachodniej części województwa podlaskiego z Łomżą, Stawiskami, Szczuczynem, Grajewem, Augustowem i Suwałkami;

  •  
    • wschodniej części województwa warmińsko – mazurskiego z Ełkiem;

  • możliwość obsługi istniejącego potencjału gospodarczego, do którego możemy zaliczyć między innymi strefę ekonomiczną w Ełku, mocną pozycję dwóch zakładów produkcji płyt wiórowych w Grajewie oraz potentata w branży mleczarskiej. Zakłady te generują ruch samochodów ciężarowych, w ilości kilku tysięcy miesięcznie;

  • możliwość pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację tego Wariantu;

  • przywrócenie pierwotnej wersji projektu przebiegu korytarza transportowego Via Baltica;

  • wariant ten w pełni ogranicza koszty realizacji przewozów (czas i odległość);

  • wariant w budowie: krótszy , tańszy i szybszy;

  • wariant jest generalnie przyjazny obszarom przyrodniczym;

  • wariant umożliwi zdecydowane ograniczenie uciążliwych samochodów ciężarowych na pozostałych głównych szlakach komunikacyjnych tj. drogi nr 8 i 19;

  • wariant jest logiczny z punku widzenia przepływu towarów z Europy Zachodniej i Południowej do krajów nadbałtyckich w kierunku Finlandii, jak również Rosji (i odwrotnie);

  • wariant umożliwia bezkolizyjne i bezpieczne dotarcie do stolicy kraju;

  • wariant umożliwia bezkolizyjne i bezpieczne ominięcie Warszawy i jej okolic przez transport ciężki;

  • wariant umożliwi budowę oczekiwanych obwodnic miast, leżących wzdłuż drogi krajowej nr 61 w tym miasta Łomża, jako najbardziej newralgicznego punku przecięcia szlaków komunikacyjnych dróg nr 61, 63, 64 i 677;

  • wariant ( projekt przez Łomżę ) akceptowany jest przez Parlament Europejski;

  • wariant stanowi w części nową drogę, a nie nałożenie się istniejącego korytarza transportowego;

  • wariant umożliwi dalsze funkcjonowanie istniejącego Urzędu Celnego w Łomży;

  • wariant, który umożliwia równomierny rozwój województwa Podlaskiego;

  • wariant alternatywny dla drogi nr 8;

  • wariant umożliwiający przyjęcie wzrastającego ruchu samochodowego na terenie woj. podlaskiego.

    Nasze argumenty w pełni odzwierciedlają prawdziwą istotę działań, jakimi powinna kierować się administracja odpowiedzialna za infrastrukturę drogową w Polsce. Działania te zakładają dwa najważniejsze kierunki:

  1. budowanie dróg, które zbliżały ludzi;

  2. służyły rozwojowi gospodarczemu, przy zachowaniu ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz życia mieszkańców.

    Wiemy, że dobrze podjęte działania przez poprzednie rządy, w celu jak najszybszego połączenia Warszawy ze stolicą województwa (poprzez trasę S8), są widoczne na drodze i przyniosą w najbliższych latach oczekiwane efekty. Wierzymy, iż obecny rząd podejmie dobrą decyzję, nie tylko dla nas mieszkańców województwa podlaskiego (w tym częściowo mazowieckiego i warmińsko –mazurskiego), ale przede wszystkim Polski. Jeśli mamy szansę na rozwój, to korzystajmy ze środków finansowych, jakie daje nam Unia Europejska .

Naszym zdaniem Via Baltica przez Łomżę to:

Bardzo Atrakcyjna Lokalizacja Trasy I Ciekawa Alternatywa


W załączeniu lista spotkań z ostatnich trzech lat gdzie Izba mocno podnosiła kwestię rozwiązań komunikacyjnych dla województwa Podlaskiego.

 

 

Załączniki

Edyta Gawrych
wt, 03 czerwca 2008 12:14
Data ostatniej edycji: wt, 03 czerwca 2008 12:23:19

 









 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę