GDDKiA (nie) wyjaśnia...?
Po piątkowej publikacji „Dziennika” o utajnionym raporcie w sprawie przebiegu Via Baltica na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano specjalne oświadczenie... Zgodnie z nim opracowanie firmy konsultingowej Scott & Wilson „zawiera rażące błędy” i „ i dlatego nie chcieliśmy (my – GDDKiA – pod. red.,) go nagłaśniać”. Po kilku minutach oświadczenie to ze strony jednak zniknęło... i już nie powróciło. Nim jednak oświadczenie usunięto, niektórym dziennikarzom udało się je skopiować... - dziękujemy. Oto jego treść.
Opracowanie firmy konsultingowej Scott & Wilson nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem. Znaliśmy je wcześniej, ale nie zostało ono przyjęte, ponieważ zawiera rażące błędy (nie uwzględniało ani wariantu zerowego, ani rozporządzenia ministra transportu o przebiegu drogi ekspresowej S-8) i dlatego nie chcieliśmy go nagłaśniać.
Opracowanie w ogóle nie uwzględnia ruchu tranzytowego na osi Północ - Południe, pomiędzy krajami bałtyckimi, a południem Europy, co jest całkowicie sprzeczne z porozumieniem czterech państw (Polska, Litwa, Słowacja, Węgry), zawartym w 2006 roku, w Łańcucie.
Tym samym świadczy o tendencyjności opracowania poprzez pominięcie omawianych wyżej wariantów. Opracowania z takimi błędami nie mogło zostać przyjęte przez GDDKiA.
Na dodatek sugerowany przez „Dziennik” i firmę Scott Wilson, rzekomo optymalny wariant Via Baltici, wcale nie eliminuje ruchu tirów z Augustowa, które na osi Północ - Południe dalej będą przejeżdżać przez centrum miasta.
Oczekujemy od firmy Scott Wilson, która przyjęła zlecenie profesjonalnego opracowania i wyegzekwujemy od niej wymagane przy tego typu materiałach elementy.
Poprosimy również o opinie na temat opracowania zrobionego przez firmę Scott Wilson przynajmniej jednego renomowanego eksperta zewnętrznego i dopiero mając pewność, że opracowanie jest rzetelnie zrobione – opublikujemy je.
Dodajmy, że porozumienie pomiędzy Polską, Litwą, Słowacją i Węgrami na które powołuje się w powyższym oświadczeniu GDDKiA zostało podpisane w ostatnich dniach października 2006 roku, podczas gdy agencja Scott Wilson opracowanie o przebiegu Via Baltica wykonuje od końca 2005 roku a prace miała ukończyć w listopadzie 2006.
Przypomnijmy, że konieczność przeprowadzenia tzw. strategicznej oceny oddziaływania na środowisko korytarza transportowego „Via Baltica” została potwierdzona Polsce „Rekomendacją Nr 108 Stałego Komitetu Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy”. Dokument ten miał być podstawą do podjęcia decyzji o wyborze wariantu przebiegu trasy „Via Baltica”.