Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 26 grudnia 2024 napisz DONOS@

Agnieszka Osiecka, Jerzy Satanowski i artyści z dawnych lat

Główne zdjęcie
Ewa Błaszczyk

Kamień spadł mi z serca, gdy z aktorką naszego teatru Beatą Antoniuk wszedłem w andrzejkowy wieczór do sali widowiskowej ŁOK. "Uff! Prawie pełna, jakieś 400 osób" pomyślałem z radosną ulgą i przypomniał mi się nieśmiertelny Czesław Miłosz ze swoim "Jeszcze się umie podobać poezja...". Tytuł finałowego koncertu Łomżyńskiej Jesieni Kulturalnej nawiązywał do "Nie żałuję", jednej z piosenek Agnieszki Osieckiej z muzyką Jerzego Satanowskiego. Kompozytor był z nami, wśród publiczności, a duch Agnieszki był w nas...

"Nie żałuję" pomyślał cichutko, w zadumie albo i z łezką w oku chyba każdy z widzów półtoragodzinnego koncertu. A chyba wszyscy żałowaliśmy, że wydał się tak krótki. Z kilku powodów. Usłyszeliśmy aż czworo wykonawców, przykuwających uwagę odmiennym stylem, indywidualnym temperamentem i własną  interpretacją piosenek za wcześnie zmarłej Poetki.
Ewa Błaszczyk w prologu: skupiona, szorstko elektryzujący głos i przenikliwe spojrzenie. "Że nie dałeś mi dziecka, pierścionka ani psa - nie żałuję" - z początku osobiste, sytuacyjne wyznanie, typowe dla lirycznych bohaterek Osieckiej. Niby niezaskakujące, jednak z intymnej, skierowanej do bliskiej osoby wypowiedzi przeradzające się stopniowo w nieoczekiwaną apostrofę do ojczystego kraju, aż wreszcie - Boga. "Nie żałuję" - mimo wszystkich zawodów, jakich doznałam w życiu.
Potem Mirosław Czyżykiewicz: meloszept mroczny, jak z otchłani, niski, chropawy, piwniczny. "Jeszcze umierać mi nie pora, jeszcze w mej łodzi nie ma dziur" - i takie frazy rozjaśniały smutne konstatacje na temat ludzkiego losu, widzianego oczami Osieckiej.
Barbara Dziekan: elegancka jak Beata Tyszkiewicz, ekspresyjna jak Edyta Geppert. Zawadiacka jak ta pierwsza, melancholijna jak druga. "Dziękuję za świat. Przepraszam, że nie mogę go objąć" - poczucie dziecięcej bezradności przebijało się przez matnię dorosłych uczuć, zawiedzionych miłości, przegranych szans.
I Joanna Lewandowska: filuterna, a grymaśna, spłoszona, a demoniczna. Jako jedyna została wywołana oklaskami do powtórnego wyjścia po brawurowym wykonaniu "Tanga", w którym historia rozczarowanej związkiem kobiety utkana jest z epizodów: od romantycznych listów i uniesień po uprane skarpetki w poczuciu niespełnienia.
Wrażenie, że za krótki okazał się ten koncert, mieliśmy także dlatego, iż songi Osieckiej balansowały właśnie na granicy epizodu, zarysowanej anegdoty, z gwałtownym, nagłym cięciem tak śpiewu, jak i muzyki. Skomplikowana materia nastrojów i poważny w sumie ton tekstów, sprawiły, że publiczność też nie mogła się rozchachać jak na Dańcu czy rozkołysać jak na Krawczyku. To dobrze. Dobrze, że jest słowo misterniejsze w opisie ludzkiego losu i dobrze, że jest chcąca go słuchać publiczność.
Półtorej godziny, równolegle z wykonującymi aktorsko songi wokalistami, słuchaliśmy też pisanych piętnaście lat przez Jerzego Satanowskiego melodii do tekstów Osieckiej. Oprawa muzyczna godna Jej klasy literackiej. Nuta delikatnie jazzowa, przemieszana dyskretnie z kabaretową, czasem jarmarczną, wykwintnie podana przez wzmocniony gitarą  Czyżykiewicza kwartet fortepianu, kontrabasu, perkusji i saksofonu. Było jesiennie, czule i egzystencjalnie. Jakbyśmy kartkowali "liryczny pamiętnik poetki od szalonego, młodzieńczego rozbuchania poprzez skupienie i wyciszenie dojrzałej kobiety aż do dramatycznego przeczucia własnej śmierci...". Wspólnie napisane przez Osiecką i Satanowskiego piosenki znalazły się na płycie "Dziękuję za świat".
Dziękował również dyr. Roman Borawski z MDK-DŚT w imieniu organizatora Łomżyńskiej Jesieni Kulturalnej, czyli właśnie MDK-DŚT, który obdarował nas imponującym cyklem imprez, o jakie trudno w naszym regionie o innej porze roku. Browarowi Łomża za mecenat, a Radiu Eska, TV Łomża, "Gazecie Bezcennej" i portalowi 4lomza.pl za popularyzację kultury. Ja też dziękuję, że "nie żałuję" czasu poświęconego na pisanie o sferze życia, która jest jego istotą. Priorytetem!
Mirosław R. Derewońko              
Foto: Ewa Błaszczyk
Foto: Mirosław Czyżykiewicz
Foto: Joanna Lewandowska
Foto: Mirosław Czyżykiewicz
Foto:
Foto: Barbara Dziekan
Foto:
Foto: Barbara Dziekan
Foto: Barbara Dziekan
Foto: Barbara Dziekan i Joanna Lewandowska
Foto: Mirosław Czyżykiewicz
Foto: Barbara Dziekan, Joanna Lewandowska, Ewa Błaszczyk i Mirosław Czyżykiewicz
Foto: Joanna Lewandowska
Foto: Joanna Lewandowska
Foto: Mirosław Czyżykiewicz
Foto: Barbara Dziekan
Foto: Ewa Błaszczyk
Foto: Mirosław Czyżykiewicz, Joanna Lewandowska, Barbara Dziekan, Ewa Błaszczyk
Foto: Barbara Dziekan, Ewa Błaszczyk, Mirosław Czyżykiewicz
Foto: Akustyk MDK-DŚT Sebastian Barański i kompozytor Agnieszki Osieckiej Jerzy Satanowski
Foto: Ewa Błaszczyk i Barbara Dziekan
Foto:
Foto:
Foto: Wokaliści i muzycy spektaklu
Foto: Jerzy Satanowski

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę