Ochrona Rospudy, a sprawa Łomży
Malownicza i dzika dolina Rospudy już niedługo może zostać przecięta szeroką i nowoczesną autostradą. Administracja rządowa i samorządowa województwa popierają inwestycję na którą zgodził się nawet Minister Środowiska, a przeciwko niej występują ekolodzy. Działacze Greenpeace w dolinie Rospudy zbudowali nawet obóz namiotowy, który ma uniemożliwić drogowcom fizyczne niszczenie bezcennej doliny. W Łomży na ten konflikt patrzy się troszeczkę z boku, choć to tam właśnie decyduje się faktycznie czy Via Baltica będzie przebiegała przez Łomżę, czy też, jak chce rząd, samorząd województwa podlaskiego i GDDKiA „pójdzie” przez Białystok.
Aby bezstronnie zdecydować którędy ma przebiegać Via Baltica (I Europejski Korytarz Transportowy) Polska wynajęła międzynarodową agencję Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd. To jej specjaliści już w ubiegłym roku po przeanalizowaniu kilkudziesięciu wariantów przebiegu trasy na odcinku od Warszawy do granicy polsko-litewskiej wskazali trzy optymalne nad którymi teraz są prowadzone dalsze prace. Choć informacja ta nie jest oficjalna, ale potwierdzona w bardzo wiarygodnym źródle – wszystkie trzy wybrane warianty przechodzą w pobliżu Łomży.
Gdzie tu Rospuda? Ano nigdzie. Żaden z trzech wskazanych przez Scott Wilson wariantów trasy nie prowadzi przez dolinę Rospudy. Za każdym razem autostrada omija Augustów szerokim łukiem z północy i zachodu i nigdy nie wchodzi na tereny cenne przyrodniczo.
Definitywne zakończenie prac i przedstawienie wyników analiz przez Scott Wilson zaplanowano na wrzesień 2007 roku. Wówczas o ostatecznym przebiegu trasy ma zdecydować rząd. Tyle tylko, że gdy teraz rozpocznie się budowa wartej ponad pół miliarda złotych obwodnicy Augustowa, która ma być częścią Via Blatica, w wersji przez dolinę Rospudy i głównym wyprowadzeniem ruchu ciężarowego na drogę Augustów Białystok.... opracowanie to Scott Wilson (warte 2 mln zł) będzie można wyrzucić do kosza.
W nowych warunkach Via Baltica przez Białystok – mimo, że dłuższa i niekorzystna w aspekcie ekologicznym - będzie bardziej racjonalna niż przez Łomżę. Co ciekawe taki przebieg tej drogi będzie wówczas zgodny z oczekiwaniami zarówno rządu jak i białostockich notabli i GDDKiA...
Znamienne w tym wszystkim jest to, że wszyscy radni sejmiku województwa podlaskiego – nawet ci z Łomży - w sobotę (17 lutego 2007 r.) w klapy swoich marynarek wpięli żółte wstążki jako znak poparcia budowy obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy.
Nie siedź cicho – zacznij działać!
Zobacz: dolina-rospudy.pl
Na grafikach plany przebiegu Via Baltica w wariantach wybranych przez specjalistów Scott Wilson.
zobacz też: Via Baltica tylko przez Łomżę