Koncepcje warte miliony...
Na ponad 13,5 miliona złotych GDDKiA wyceniła prace nad Koncepcją Programową budowy drogi ekspresowej nr S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Sama obwodnica Łomży według ich wyliczeń miałaby pochłonąć niemal 4 mln zł. Wszystko wskazuje, że opracowanie Koncepcji uda się zlecić taniej, bo ubiegające się o zlecenie firmy, w 5 na 6 zadań, na które podzielono ekspresówkę, zaproponowały niższe ceny. Powyżej oczekiwań GDDKiA jest tylko zadanie obejmujące część obwodnicy Łomży.
Wykonanie Koncepcji Programowej budowy drogi ekspresowej nr S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka (S8) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk) długości ok. 86,188 km (S61), zostało podzielone na 6 części. Zadanie 1 to S61 długości ok. 19,5 km (plus 3,8 km S8 oraz 3,6 km DW 627, klasy G) od węzła „Podborze” (z węzłem) do węzła „Śniadowo” (bez węzła); zadanie 2: węzeł „Śniadowo” i droga S61 dł. ok. 17 km do węzeł „Łomża Południe”.
Dwa kolejne zadania to obwodnica Łomży. Zadanie 3: węzeł „Łomża Południe” i ok. 7,2 km S61 do węzła „Łomża Zachód” (plus 9,5 km łącznika DK 63, klasy GP od węzła Łomża Południe do szosy na Zambrów); zadanie 4: węzeł „Łomża Zachód” ok. 13,35 km [S61] do węzła „Kolno” wraz z nowym mostem na Narwi (plus ok 6,97 km łącznika DK 64, klasy GP stanowiącego północą obwodnicę Piątnicy w kierunku Jeżewa).
Kolejne dwie części opracowania to zadnie 5: węzeł „Kolno” i ok. 12,65 km S61 do początku obwodnicy Stawisk (plus ok. 2,42 km DK 63, klasy GP) i zadanie 6: koniec obwodnicy Stawisk – początek obwodnicy Szczuczyna dł. ok. 16,5 km.
Drogowcy jako najdroższe wycenili zadanie nr 1, które obejmuje połączenie pod Ostrowią Mazowiecką dwóch ekspresówek S61 biegnącej do Łomży i S8 w kierunku Białegostoku. GDDKiA na opracowanie koncepcji tego zadania naszykowała ponad 3,25 mln zł.
Kolejne pod względem szacunkowej wartości jest zadanie nr 4, czyli większa część obwodnicy Łomży wraz z długim na 1200 metrów mostem przez dolinę Narwi. Na to zadanie gotowi są wydać ponad 2,8 mln zł.
W pierwszym zadaniu wszystkie sześć złożonych przez wykonawców ofert mają kowty za opracowanie poniżej szacunków GDDKiA. W przypadku zadania 4. tylko jedna oferta przewyższa te szacunki. Inaczej wygląda natomiast sytuacja z kolejną częścią obwodnicy Łomży – czyli zadaniem nr 3. To opracowanie powinno być najtańsze. GDDKiA oszacowała je na 1,02 mln zł, ale wszystkie cztery złożone oferty są droższe. W dwóch najtańszych ofertach różnica wynosi po kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale ta najdroższa sięga niemal 2 mln zł.
Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA przekazuje, że wszystkie złożone oferty na opracowanie Koncepcji Programowej poszczególnych odcinków Via Baltica są skrupulatnie analizowane. Wyboru najkorzystniejszych można spodziewać się w przyszłym miesiącu.
Drogowcy wymagają aby opracowania powstały w ciągu 9 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale z wyłączeniem okresów na zatwierdzenie koncepcji przez działające w strukturach GDDKiA Zespół Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy Dyrektorze Oddziału w Białymstoku i Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.