Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@

Za wąska obwodnica Łomży?

Mimo, że nie widać jeszcze maszyn budowlanych na brakującym odcinku obwodnicy Łomży, to w perspektywie wielu lat, ta oczekiwana droga może okazać się za wąska. Taki wniosek płynie z prognozy ruchu przygotowanego przez mgr. inż. Jana Jakiela. Nasuwa się pytanie: Czy budowa linii kolejowej może temu zaradzić?

Fundacja dla Biebrzy zleciła Studium sieciowe przebiegu Via Carpatia i S16 w północno‐wschodniej Polsce. Mgr inż. Jan Jakiel, przy merytorycznym wsparciu prof. dra. hab. inż. Andrzeja Szarata, dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, przygotował raport, z którego płynie wiele ciekawych wniosków dla regionu, w tym dla Łomży. Dokument uwzględnia perspektywę ruchu do 2050 roku. Analiza sieciowa została przeprowadzona dla obszaru północno‐wschodniej i wschodniej części Polski. Zdaniem autora obszar ten posiada także znaczny potencjał ruchu towarowego i międzynarodowego. W opracowaniu uwzględniono codzienne podróże zarówno transportem drogowym, jak i kolejowym. Nie uwzględniono natomiast planowanego dziś  komponentu kolejowego CPK, czyli np. szprychy kolejowej przez Łomżę

Autor poddał analizie 8 wariantów układu dróg w regionie. Część z nich jest już gotowa (S8), część w realizacji (S61), a nad innymi trwa dyskusja (S16, S19, S53, S63, S66). 

Opracowanie wykazało z uwagi na brak perspektyw odpowiedniego ruchu, bezsensowność budowy drogi kategorii S2x2 np. przez Biebrzański Park Narodowy. 

Innym wnioskiem płynącym z tego dokumentu jest rosnące znaczenie dla tej części Polski drogi ekspresowej S61. To będzie w przyszłości prawdopodobnie najbardziej obciążona ruchem droga i najważniejsza droga w regionie. 

Z danych publikowanych niżej, które są wyciągiem ze Studium wynika (co jest logiczne), że w miarę przybywania pojazdów spada prędkość przejazdu, a w pewnym momencie rodzi się konieczność 3-go pasa ruchu na kierunek. W różnych wariantach te potoki są różnie kierowane, nie mniej jednak odcinek Warszawa (Wyszków) – Ostrów Mazowiecka będzie się zapełniał. Wpłynie to na czas dojazdu z Łomży do stolicy, niezależnie od tego jak będzie wyglądała sieć dróg w regionie. W stosunku do pomiaru ruchu GDDKiA 2020/2021 ruch w 2050 roku podwoi się, czyli między Wyszkowem a Ostrowią Mazowiecka i na samej obwodnicy z Ostrowi. Już dziś bywają momenty, że wyprzedzanie na dwupasmówce nie jest wcale takie płynne. Obrazowo ruch na obwodnicy Łomży będzie podobny do aktualnego ruchu na S8 między Wolą Roszkowską a Trojanami (Między Radzyminem a Wyszkowem). 

Może się więc okazać, że tzw. dojazd do Warszawy w 1,15 godz., bo tyle czasu ma potrzebować pociąg wg zapewnień CPK, będzie mało prawdopodobny samochodem, a jeśli trafi się kolizja… Pamiętać także należy, że pociąg zatrzymuje się w centrum stolicy. Budowa linii kolejowej Warszawa – Ostrołęka - Łomża – Giżycko może pozytywnie wpłynąć na czas przejazdu samochodów, ponieważ jakaś część ruchu będzie odbywała się po torach. 

Przyglądnijmy się bliżej tym wariantom

w1.JPG

Wariant 1: Sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8, S61) oraz bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i z nowym odcinkiem drogi ekspresowej S8 Raczki – Augustów – Knyszyn.

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 41 117  [94,9 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 35 810 [97,9 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 63 301 (3 pas) [72,3 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 67 002 (3 pas) [68,2 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 40 073 [97,5 km/h]

 

w2.JPG

Wariant 2: Sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61), z drogą ekspresową S16 na odcinku Ełk – Knyszyn.

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 42 101 (3 pas) [94,3 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 38 573 [97,2 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 62 986 (3 pas) [72,7 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 66 720 (3 pas) [68,4 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 37 999 [98,7 km/h]

w3.JPG

Wariant 3: Sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61) oraz bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i z nowymi odcinkami dróg ekspresowych S66 na odcinku Boćki – Zambrów – Łomża oraz S53 na odcinku Łomża – Szczytno – Olsztyn.

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 45 465 (3 pas) [92,8 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 39 186 [96,1 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 60 625 (3 pas) [75,7 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 66 045 (3 pas) [69,3 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 37 991 [98,8 km/h]

 

w4.JPG

Wariant 4: sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61) oraz bez dróg ekspresowych S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i S19 na odcinku Ploski – Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski i z nowymi odcinkami dróg ekspresowych S63 na odcinku Radzyń Podlaski – Siedlce – Ostrów Mazowiecka oraz S53 na odcinku Łomża – Szczytno – Olsztyn.

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 44 834 (3 pas) [91,5 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 40 382 [94,6 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 60 774 (3 pas) [75,5 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 67 710 (3 pas) [67,8 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 45 067 (3 pas) [93,5 km/h]

w1a.JPG

Wariant 1a: sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61) oraz bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i z nowym odcinkiem drogi ekspresowej S8 Raczki – Augustów – Knyszyn, a także bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Olsztyn – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk (nie wliczając wybudowanych już odcinków trasy ekspresowej dla roku bazowego 2019).

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 42 986 (3 pas) [92,7 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 36 394 [97,2 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 66 131 (3 pas) [68,8 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 69 658 (3 pas) [64,6 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 41 683 [96,7 km/h]

 

w2a.JPG

Wariant 2a: sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, z drogą ekspresową S16 na odcinku Ełk – Knyszyn, a także bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Olsztyn – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk (nie wliczając wybudowanych już odcinków trasy ekspresowej dla roku bazowego 2019).

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 44 683 (3 pas) [91,7 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 38 237 [96,1 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 66 050 (3 pas) [68,9 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 69 622 (3 pas) [64,7 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 39 049 [98,1 km/h]

w3a.JPG

Wariant 3a: sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61) oraz bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i z nowymi odcinkami dróg ekspresowych S66 na odcinku Boćki – Zambrów – Łomża oraz S53 na odcinku Łomża – Szczytno – Olsztyn, a także bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Olsztyn – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk (nie wliczając wybudowanych już odcinków trasy ekspresowej dla roku bazowego 2019).

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 47 700 (3 pas) [88,5 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 43 325 (3 pas) [91,9 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 61 905 (3 pas) [74,2 km/h]

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 67 248 (3 pas) [68,0 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 39 049 [98,2 km/h]

 

w4a.JPG

Wariant 4a: sieć drogowa zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (S8 i S61) oraz bez dróg ekspresowych S16 na odcinku Ełk – Knyszyn i S19 na odcinku Ploski – Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski i z nowymi odcinkami dróg ekspresowych S63 na odcinku Radzyń Podlaski – Siedlce – Ostrów Mazowiecka oraz S53 na odcinku Łomża – Szczytno – Olsztyn, a także bez drogi ekspresowej S16 na odcinku Olsztyn – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk (nie wliczając wybudowanych już odcinków trasy ekspresowej dla roku bazowego 2019).

 

Przeliczeniowe natężenie dobowe i [prędkość przejazdu]

Obwodnica Łomży (S61) : 50 921 (3 pas) [85,5 km/h]

Stawiski – Szczuczyn (S61) : 45 435 (3 pas) [90,0 km/h]

Wyszków - Ostrów Maz. (S8): 61 977 (3 pas) [74,3 km/h] 

Obwodnica Ostrów Maz. (S8): 68 939 (3 pas) [66,5 km/h]

Jeżewo – Białystok (S8): 46 041 (3 pas) [92,7 km/h]

 

Oczywiście to tylko szacunki operające się o modele matematyczne. Jakiś "czarny łabędź" może w pewnym momencie wywrócić "ten stolik", podobnie jak "czarny łabędź" wpłynął na realność tych, kiedyś wydawało się, mrzonek. 

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę