Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 21 grudnia 2024 napisz DONOS@

Odebrali świadectwa gotowości do matury

Główne zdjęcie
Beata Jabłonowska wręcza świadectwo swojej uczennicy

1077 tegorocznych abiturientów szkół średnich w Łomży - w tym 713 licealistów i 364 techników - zostało zgłoszonych do egzaminów maturalnych, które zaczną się po długiej majówce w Polsce. Drugi rok z rzędu nie odbywały się uroczystości zakończenia roku szkolnego maturzystów, którym wcześniej świadectwa wręczali w klasie wychowawcy. - Niestety, z powodu pandemii tak ważnego wydarzenia w życiu uczniów i nauczycieli znowu nie mogliśmy zorganizować - mówi ze smutkiem Katarzyna Życzkowska, polonistka i dyrektor III LO w Łomży, gdzie świadectwa przygotowano dla 130 uczennic i uczniów. Odebrali je także wychowankowie cenionej historyczki Alicji Czarnockiej.

Daniel Nowicki, w białej koszuli i maseczce wychodzi ze szkoły. Świadectwo ukończenia III LO w Łomży ma, odbiór dokumentu podpisał, a zachwytu w głosie nad nauczaniem zdalnym nie słychać. - Na pewno byłoby lepiej, gdybyśmy normalnie chodzili na lekcje do szkoły - komentuje sytuację chłopiec, gdyż zajęcia miesiącami odbywały się przez Internet. Daniel zauważa, że motywacja do nauki młodzieży była mniejsza, brakowało codziennej dyscypliny i obecności w szkole, i odrabiania prac domowych, które sprawdzało się przy koleżankach i kolegach. Przed pandemią po lekcjach w szkole kilka godzin potrafił w domu przygotowywać się do zajęć następnego dnia. Ocenia, że rytm pracy licealisty został zakłócony, a co gorsza - wyznaje - uzależnił się przez pandemię od komórki i od przymusu ciągłego sprawdzania, co się dzieje w mediach społecznościowych. - Przez pandemię czas nauki został po części stracony - ocenia Daniel. - Obecność nauczyciela odgrywa ważną rolę... Ma nadzieję na zdanie w maju matury i studia z cyberbezpieczeństwa w Politechnice Białostockiej.

Magdalena i Julian to osobowości III LO
W III LO są 4 klasy maturalne, w tym w dwóch połączono po dwa profile. Wychowawcy czekali na swoich kochanych uczniów, przychodzących w piątek pojedynczo lub po kilka osób. Harmonogram wskazał kolejność i godziny, dzięki czemu w "Trzecim" nie było tłumów ni tłoku. Alicja Czarnocka szczególne silne wzruszenia przeżyła wręczając świadectwa ukończenia nauki w III LO Magdalenie Świderskiej oraz Julianowi Wądołowskiemu. Magdalena jest uroczą maturzystką, zawsze ambitną i z najwyższą średnią ocen w szkole 5, 05. Zapowiada się na równie solidną studentkę prawa. Z kolei Julian to oryginalna osobowość, uczeń zapadający w pamięci, ze względu na refleks i umiejętność zachowania się w każdej sytuacji, nawet niesprzyjającej konwenansom towarzyskim. - Julek miał odwagę spełniać marzenia, poświęcać czas temu, co go interesuje, i został w nagrodę doceniony w 26. Ogólnopolskim Konkursie Historycznym "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego" - opowiada historyczka i wychowawczyni, która w poprzednią sobotę informowała go telefonicznie o sukcesie. - W poniedziałek byłam ciekawa, czy powiedział koleżankom i kolegom o sukcesie, a Julek odparł: "Nie lubię, jak mi klaszczą". A klasie powiedział, że bez Pani Czarnockiej nie byłoby jego sukcesu. Jeśli plany pomaturalne Julka się powiodą, może studiować archeologię, nawet śródziemnomorską.

"Potrzebujemy ludzi do zdobycia doświadczenia"
Dyrektor Katarzyna Życzkowska dostrzega w gronie maturzystów indywidualistów, którzy chętnie angażowali się w działania charytatywne, działalność artystyczną, osiągali sukcesy sportowe. - Dla uczniów i nauczycieli to trudna organizacyjnie i emocjonalnie sytuacja, gdy zajęcia odbywają się za pośrednictwem kamery, mikrofonu i Sieci - mówi w gabinecie, gdzie bukiety różowych gerber to znak pamięci, szacunku, sympatii rodziców i maturzystów. - W tym roku nauczyliśmy się sprawniej korzystać z platform, jednak nowoczesne techniki przekazu nie zastąpią bezpośredniego kontaktu.

Alicja Czarnocka dodaje, że "brak kontaktu osobistego z młodzieżą działa poważnie na niekorzyść procesu wychowania". Internetem można przesłać wiedzę merytoryczną, przetestować znajomość faktografii i umiejętność analizowania informacji, ale nie da się tworzyć naturalnych relacji w kręgu odosobnionych nastolatków. - Człowiek to istota społeczna, musi mieć dokoła innych, z którymi się przyjaźni, dyskutuje, rywalizuje... Krótko mówiąc, potrzebujemy ludzi do zdobycia doświadczenia.

W relacjach bezpośrednich człowiek od niemowlęctwa, dzieciństwa, uczy się wielu ról społecznych, konwencji, kontekstów, bez których zachowania innych stają się niezrozumiałe.
- Istnieje cała gama znaków i gestów, min i znaczących spojrzeń, mowa ciała, jakiej młodzież nie opanuje bez osobistej obecności w szkole - twierdzi lubiana polonistka Renata Maliszewska-Bagińska, dlatego również i ona odczuła smutek, gdy zakończenie roku maturzystów stało się sformalizowane i zbanalizowane.

- A jednak wierzymy, że wszyscy abiturienci zdadzą z powodzeniem egzamin maturalny - pociesza dyrektor Życzkowska, zapewniając, że nauczyciele trzymają kciuki i życzą szczęścia naturzystom.

Mirosław R. Derewońko   

 

Foto: Beata Jabłonowska wręcza świadectwo swojej uczennicy
Foto: III LO w Łomży
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę