Nie chcą aby Via Baltica biegła przez Łomżę?
Grupa „białostockich” posłów PiS chce ponownie zmienić przebieg trasy Via Baltica z wariantu łomżyńskiego na białostocki? Tak wynika z interpelacji z jaką sześciu posłów partii wstąpiło do premiera. W podsumowaniu postulują poddanie „ocenie pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym przez niezależnych ekspertów układu drogowego w woj. podlaskim” jaki powstał po zmianie jesienią ubiegłego roku rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, które wytycza S61 czyli Via Baltica przez Łomżę.
Interpelacja pod którą podpisali się: Jacek Bogucki, Kazimierz Gwiazdowski, Krzysztof Jurgiel, Mariusz Kamiński, Krzysztof Tołwiński i Jarosław Zieliński zgodnie z tytułem jest „w sprawie perspektyw budowy dróg ekspresowych w woj. podlaskim wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 października 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych”. Czytając jej treść, odnosi się nieodparte wrażenie, że chyba jednak nie chodzi o terminy budowy dróg. Wątpliwości rozwiewają pytania jakie posłowie stawiają na koniec premierowi. Tylko jedno z nich – trzecie – dotyczy ewentualnych terminów budowy dróg, a dwa wcześniejsze jednoznacznie wskazują, że posłowie chcieliby zmiany przebiegu Via Baltica. Oto te pytania:
1. Czy nie należałoby poddać ocenie pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym przez niezależnych ekspertów układu drogowego w woj. podlaskim przyjętego w zmienionym rozporządzeniu w odniesieniu do poprzedniej wersji?
2. Czy 6 mld zł (jak piszą to dane GDDiA oddz. Białystok – dop.red.) stanowiących wyższe koszty budowy dróg wg zmienionej wersji rozporządzenia nie warto byłoby przeznaczyć na inne cele?
3. Czy realne jest wybudowanie dróg ekspresowych S-19 i S-61 w woj. podlaskim wg zmienionego rozporządzenia (Dz. U. Nr 187, poz. 1446), a jeżeli tak, to w jakich terminach?
W odpowiedzi na tę interpelację Radosław Stępień - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przypomina, że wprowadzone w układzie drogowym zmiany (zwłaszcza przebieg Via Baltica z wariantu białostockiego na łomżyński) był wynikiem dokonanej przez niezależnych ekspertów analizy.
- Wyniki raportu wskazały jako najkorzystniejszy wariant 42, przebiegający po śladzie: Budzisko – Suwałki – Raczki – Ełk – Szczuczyn – Stawiski – Łomża – Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Radzymin – Warszawa – przypomina wiceminister. - Jednocześnie należy wskazać, że kryterium ekonomiczne, zwłaszcza od czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej nie jest jedynym, ani też
decydującym kryterium wyboru we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach. Dotyczy to wszystkich przygotowywanych i realizowanych projektów.
Odnosząc się do kwestii realności wybudowania dróg ekspresowych m.in. S61 minister Stępień podkreśla, że „GDDKiA prowadzi obecnie prace przygotowawcze, których celem jest opracowanie dokumentacji technicznej oraz uzyskanie wszystkich decyzji i opinii wymaganych przepisami prawa” (…) i że „realizacja przedmiotowych dróg (S19 i S61 – dop.red.) będzie stanowiła jedno z priorytetowych zadań przy wykorzystaniu środków w ramach kolejnej perspektywy finansowej” czyli w latach 2014-2020.