Niecałe 20 proc. podlaskich przedsiębiorców eksportuje swoje towary. Reszta działa tylko na rynku krajowym. Zarabiają te firmy, które sprzedają produkty za granicę. Podczas gdy w latach 2010-2015 eksport w kraju praktycznie stanął w miejscu, w naszym regionie wzrósł o ponad 60 proc.
- Można więc powiedzieć, że w tych latach praktycznie jedynym motorem rozwoju gospodarczego województwa podlaskiego był eksport - uważa wiceprezes Podlaskiego Związku Pracodawców Wojciech Winogrodzki.
Zwykle nasz region kojarzony jest z rolnictwem. Okazuje się jednak, że w ubiegłym roku produkty spożywcze stanowiły tylko 41 proc. podlaskiego eksportu, a niemal 60 proc. to produkty przemysłowe. Największą wartość stanowią zwierzęta i produkty zwierzęce, które jednak ostatnio przestały być eksportowane. Najwięcej - co może zaskakiwać - wywozimy ryb morskich. Jest to gigantyczna wartość, bo rocznie przekracza 150 mln euro. Na drugiej pozycji są sery i twarogi, ale ich eksport również spadł. Trzecie miejsce zajmują meble - podgrzewacze wody i materiały budowlane z tworzyw sztucznych. Towarem eksportowym, który charakteryzuje się największą dynamiką, są - co również może zadziwić - jachty i czekolada.
Gdzie eksportujemy?
Podlascy przedsiębiorcy najczęściej eksportują do Unii Europejskiej. To 3/4 całego eksportu. Dla porównania do Rosji i Białorusi, które wydawały się ze względu na położenie najważniejszymi gospodarczo dla nas krajami trafia nieco ponad 7 proc.
- Na pewno trudno jest eksportować na rynki wschodnie, ale jak już ktoś zacznie, to jest zadowolony - mówi Tomasz Mańczuk prezes białostockiej firmy Tis Group, która większość swojej produkcji eksportuje na wschód.
Jednak to Niemcy są naszym rekordzistą. Trafia tam ponad 1/3 eksportu z podlaskiego. Drugie miejsce zajmuje Litwa, a na trzecim jest Wielka Brytania.
Najbardziej perspektywiczne rynki to Afryka. Tu odnotowano wzrost eksportu o ponad 1600 proc. Coraz więcej eksportujemy też do Ameryki i krajów arabskich.
Przedsiębiorstw, które eksportują w naszym regionie, jest poniżej 20 proc. Oznacza to, że ponad 4/5 działa tylko na rynku krajowym.
Wartość eksportu podlaskich firm wynosi około 2 mld euro rocznie.