Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 19 grudnia 2024 napisz DONOS@

Bilet

Kolekcjonowanie banknotów może dać wiele przyjemności a co najważniejsze budzi chęć poznania i utrwalania pamięci o ważnych zdarzeniach z historii. Oto przykład ze zbiorów łomżyńskiego Muzeum: tak wyglądały pierwsze polskie papierowe pieniądze. Pojawiły się podczas Insurekcji Kościuszkowskiej, czyli zaledwie 214 lat temu. Wprowadzając je Rada Najwyższa Narodowa ogłosiła: „nieuchronne i nagłe Rzeczpospolitej potrzeby, chęć jak najprędszego oswobodzenia Ojczyzny naszej od obcej przemocy...” Ważne były wzorce monetarne Rewolucji Francuskiej, stąd ozdobą graficzną obok Orła i Pogoni są patriotyczne symbole: czapka frygijska, uzbrojenie sankiulotów, baszty murów więziennych, łańcuchy absolutyzmu, gromy ludu i skrzydła wolności...Przy wydawaniu, odcinano bilety ręcznie. Ukazało się 7 pionowych wersji na kolorowym papierze czerpanym, w nominałach: od 5 do 1000 złotych polskich oraz 4 wersje tzw. biletów zdawkowych na kartonikach. Nakład „50.tki” wynosił 36.700 sztuk. Zamiast uchwalonych 60 milionów wyemitowano bilety skarbowe zaledwie na sumę ok. 6,5 mln. złp. Jednym ze sposobów zabezpieczania przed fałszerstwem był obłamany odcisk suchej pieczęci. Bilety przyjęto nieufnie, praktycznie w obiegu tylko na terenie Warszawy, w trakcie oblężenia przez wojska rosyjskie. Nie udało się uzyskać wsparcia militarnego z Francji, nieudany zryw powstańczy upadł zostawiając w rękach ludności te bezwartościowe pamiątki rodzinne, dziś poszukiwane jako cenne okazy numizmatyczne. Interesujące są smaczki, np. błąd w słowie ”pięćdziesiąt”.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę