Zieloni do KE: Czy Polsce grożą potężne kary finansowe za budowanie Via Batica przez Białystok?
Organizacje ekologiczne obawiają się, że Komisja Europejska może nałożyć na Polskę karę finansową nawet rzędu 200 tys euro dziennie za budowanie przez białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Via Baltica w wariancie przez Białystok. Zdaniem ekologów białostocka GDDKiA kontynuuje budowę trasy nawet pomimo decyzji Ministra Środowiska o wstrzymaniu realizacji fragmentów tej inwestycji w grudniu zeszłego roku. Tym samym GDDKiA może łamać unijną Dyrektywę Siedliskową, która określa specjalną procedurę dla podejmowania decyzji o inwestycjach mogących wpłynąć na obszary sieci Natura 2000. Dziś ekolodzy zapytali Komisję Europejską czy aby GDDKiA i Polska nie łamie tego prawa.
WWF Polska wraz z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków oraz CEE Bankwatch Network/Polska Zielona Siec zaniepokojone praktykami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które mogą spowodować obciążenie Polski karami finansowymi za łamanie prawa UE, skierowały do Komisji Europejskiej prośbę o wyjaśnienie wątpliwości związanych z przestrzeganiem wspólnotowego prawa ochrony środowiska w Polsce.
W skierowanym do Komisji dokumencie organizacje zwróciły uwagę, że istnieje podejrzenie łamania prawa europejskiego w Polsce w odniesieniu do planowanej budowy trasy Via Baltica. Pomimo decyzji Ministra Środowiska o wstrzymaniu realizacji fragmentów tej inwestycji w grudniu zeszłego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku kontynuuje budowę trasy. Realizacja tej inwestycji w lokalizacji proponowanej przez drogowców doprowadzi do zniszczenia jednych z najpiękniejszych i najcenniejszych w skali całej Europy obszarów będzie przecinać Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Knyszyńską, Puszczę Augustowską oraz obrzeża dwóch parków narodowych: Narwiańskiego oraz Wigierskiego.
Może to skutkować wniesieniem przeciwko Polsce skargi o nieprzestrzeganie postanowień artykułu 6 Dyrektywy Siedliskowej (92/43/EWG), które określają specjalną procedurę dla podejmowania decyzji o inwestycjach mogących wpłynąć na obszary sieci Natura 2000. Oznacza to zagrożenie nałożeniem na Polskę kar finansowych nawet w wysokości 200 000 EUR dziennie lub utratę części środków z funduszy unijnych.
Forsowanie inwestycji niszczących obszary Natura 2000, gdy istnieje rozwiązanie alternatywne - wariant przebiegu Via Baltica przez Łomżę - jest niedopuszczalnym łamaniem wspólnotowego prawa i grozi karami finansowymi. Postępująca krok po kroku modernizacja krajowej ósemki na odcinku Białystok-Augustów to w rzeczywistości pierwszy etap budowy drogi ekspresowej S-8 tzw. Via Baltica.