A Kurylczyk swoje...
W sprawie Via Baltiki "zostanie zlecone opracowanie kilku wariantów i wybrany będzie wariant najbardziej optymalny z punktu widzenia kosztów i ochrony środowiska" - zapowiada wiceministr infrastruktury Jan Kurylczyk. Niemniej jak dodaje - Białystok nie może być omijany przez ważne drogi w kraju, dlatego powstaje droga Warszawa-Białystok i będzie ona połączona z siecią innych dróg, w tym z Via Baltica.
Zdaniem Kurylczyka Białystok to przyszła metropolia dlatego „nie może być omijany przez główne drogi łączące z innymi dużymi ośrodkami, w tym z centrum, jakim jest Warszawa". Dlatego "powstaje droga Warszawa-Białystok i będzie ona połączona z siecią dróg, w tym z Via Baltica".
Obecny na tej samej konferencji minister środowiska Tomasz Podgajniak poinformował, że uważa za niezbędne przyspieszenie prac nad realizacją zaleceń Rekomendacji Stałego Komitetu Konwencji Berneńskiej (Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk naturalnych) z 2003 r. w sprawie budowy Via Baltica.
Według tego dokumentu, Polska powinna m.in. przeprowadzić pełną ocenę oddziaływania na środowisko planowanej drogi. Szczególną uwagę zwrócono w dokumencie na działania zmierzające do zminimalizowania wszelkich pogorszeń się stanu ważnych obszarów, zwłaszcza ze względu na uznane wartości przyrodnicze o znaczeniu międzynarodowym, w tym m.in. Puszczy Augustowskiej, Biebrzańskiego Parku Narodowego.