Przetargi na łomżyńskie części Via Baltica w przyszłym roku
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom w tym roku nie będzie ogłaszanych pierwszych przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica. GDDKiA miała je ogłaszać w ostatnim tygodniu grudnia, ale ich nie będzie. Teraz drogowcy mówią, że pierwsze przetargi będą w styczniu 2017 roku. Informacje te potwierdza poseł Lech Kołakowski, powołując się na rozmowę z odpowiedzialnym za budowę dróg wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem. - Opóźnienie wynika, ze zmian w prawie zamówień publicznych – mówi poseł Kołakowski, przekazując, że przetargi te mają być ogłoszone do około połowy stycznia.
O tym, że łomżyńskie odcinki Via Baltica będą budowane zapewniała w październiku premier Beata Szydło. Podczas specjalnej wizyty w Łomży pokazywała dwa dokumenty mówiąc, że to umowa „na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę”.
Po wizycie premier w Łomży, której towarzyszyli m.in. Minister Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad drogowcy zapewniali, że najprawdopodobniej w grudniu ukażą się przetargi na projekt i budowę trzech odcinków między Łomżą a Szczuczynem, a w marcu 2017 r. na pozostałe trzy zadania, od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej. I choć później było kilka momentów krytycznych, gdy okazało się, że prezentowana „umowa” to pismo do wicepremiera Morawieckiego z prośbą uzgodnienie, ale wszystko ostatecznie dobrze się układało... „W dniu 24 października br. Minister Infrastruktury i Budownictwa zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o uzgodnienie pod kątem finansowym, realizacji odcinka S-61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn. Pismem z dnia 22 listopada br. Minister Rozwoju i Finansów wyraził zgodę na skierowanie do realizacji przedmiotowego zadania, natomiast w dniu 24 listopada br. Minister Infrastruktury i Budownictwa zobowiązać Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do podjęcia koniecznych kroków w celu jak najpilniejszej realizacji ww. odcinka S-61”.
Jeszcze na początku grudnia Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA przekazywał, że w ostatnim tygodniu grudnia tego roku planuje się ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i zbudowanie pierwszych z odcinków „łomżyńskiej” części Via Baltica. Jak informował, miał być to jeden przetarg na trzy zadania: nr 4, 5 i 6 czyli od węzła w okolicach podłomżyńskich Sierzput na przecięciu planowanej obwodnicy Łomży z drogą nr 61 w kierunku Ostrołękę od obwodnicy Szczuczyna.
Teraz okazuje się, że to nieaktualne. Drogowy mówią, że przetarg będzie ogłaszany w styczniu. Informacje te potwierdza poseł Lech Kołakowski, powołując się na rozmowę z odpowiedzialnym za budowę dróg wiceministerem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem.
- Opóźnienie wynika, ze zmian w prawie zamówień publicznych – mówi poseł Kołakowski. - Przetargi mają być ogłoszone na początku roku, zapewne w połowie stycznia.
Poseł Kołakowski po rozmowie z wiceministrem zapewnia, że kilkunastodniowe opóźnienie z ogłoszeniem przetargu nie będzie miało wpływu na opóźnienia z budową ekspresowej drogi przez Łomżę. - Via Baltica jest priorytetem dla rządu Prawa i Sprawiedliwości i na pewno będzie realizowana i powstanie zgodnie z planem – uspokaja poseł.
Drogowcy zapowiadają, że jutro – 30 grudnia 2016 roku – ma być ogłoszony drugi etap przetargów na projektowanie i budowę północnego odcinka Via Baltica, od obwodnicy Suwałk do granicy w Budzisku. Pierwszy etap tego przetargu był ogłoszony w kwietniu br.