Przetargi będą ogłaszane w grudniu i marcu?
Po wczorajszej prezentacji „umów” przez premier Beatę Szydło i zapowiedzi, że niebawem będzie można ogłaszać przetargi na poszczególne odcinki Via Baltici, od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, drogowcy potwierdzają - pierwsze z nich mają być jeszcze w tym roku. Najprawdopodobniej w grudniu ukażą się przetargi na projekt i budowę trzech odcinków między Łomżą a Szczuczynem, a w marcu 2017 r. na pozostałe trzy zadania, od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej.
Budowa drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna została podzielona na 6 odcinków. Pierwszy z nich długość 19,5 km od połączenia S8 z S61 w węźle Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej do węzła Śniadowo, który zlokalizowany będzie w okolicach wsi Gostery przy granicy województw podlaskiego i mazowieckiego. Drugi odcinek długość 17 km od tego węzła do węzła Łomża Południe w pobliżu wsi Kisiołki za Konarzycami. Trzeci stanowi południową część obwodnicy Łomży. To około 7,2 km drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża południe do węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu z drogą w kierunku Ostrołęki w pomiędzy Sierzutami Młodymi a Starymi, ale także jednojezdniowy łącznik od węzła Łomża południe do drogi nr 63 w kierunku Zambrowa.
Czwarty odcinek ma długość 13,35 km sięga od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, który zaplanowano w okolicach Kisielnicy. Ten odcinek obejmuje budowę nowego mostu przez Narew, oraz łącznika do drogi nr 64 w kierunku Jeżewa, stanowiącego swoistą północą obwodnice Piątnicy.
Pozostałe dwa odcinku to: „zadanie nr 5” - węzeł Kolno - węzeł Stawiski (długość 16 km) oraz „zadanie nr 6” węzeł Stawiski - obwodnica Szczuczyna (długość 18 km).
W ramach realizacji trasy S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wybudowana zostanie również II jezdnia obwodnicy Stawisk.
W sumie to 91 kilometrów ekspresowej Via Baltica, która – zgodnie z informacją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa powstanie w latach 2018-2021. Droga praktycznie w całości powstanie po nowym śladzie, będzie miała nawierzchnię betonową i będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś, co oznacza, że będą mogły się nią poruszać najcięższe samochody, które obecnie nie mogą wjeżdżać na drogi prowadzące do Łomży.
Pierwsze przetargi na łomżyńskie odcinki Via Baltica w systemie „zaprojektuj i zbuduj” mają być ogłaszane jeszcze w tym roku – najprawdopodobniej w grudniu. Będą to przetargi dla trzech odcinków odpowiadających zadaniom nr 4, 5 i 6, czyli od węzła „Łomża zachód” na skrzyżowaniu przyszłej Via Baltica z drogą w kierunku Ostrołęki do Szczuczyna wraz z nowym mostem przez Narew. Przetargi na pozostałe trzy odcinki drogi mają być ogłaszane pod koniec pierwszego kwartału 2017 roku, czyli w marcu. Powodem jest choćby ciągle jeszcze brak dokumentów na koncepcję programową odcinka nr 1 od „węzła Podborze” na skrzyżowaniu S61 z S8 przy Ostrowi Mazowieckiej po „węzeł Śniadowo”.