Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Nie napisali czy nie podpisali?

Prezydent Łomży i inni wysocy rangą miejscy urzędnicy zapewniają, że ze wszystkich sił zabiegają o to, by obwodnica Łomży, jako fragment prowadzącej przez Łomżę międzynarodowej trasy Via Baltica, powstała i to jak najszybciej. Jednym z elementów takich działań miało być zabieganie o zrealizowanie inwestycji z nowego - na lata 2014-2020 - Programu Infrastruktura i Środowisko. Tymczasem z raportu konsultacji społecznych programu przeprowadzonych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wynika, że ani prezydent Łomży, ani Urząd Miasta Łomża żadnych uwag formalnie nie złożyli. Ratusz już wcześniej zapewniał, że uwagi były wysyłane, a teraz dziwi się, że nie ma ich w raporcie ministerstwa.

Konsultacje społeczne prowadzone były przez miesiąc od 26 sierpnia do 25 września za pomocą formularza online dostępnego na stronie internetowej administrowanej przez MRR. Samych uwag w sektorze transportu było ponad 400, przy czym – co warto podkreślić – ponad 50 dotyczyło „naszej” Via Baltica. Wypowiadały się urzędy centralne – jak choćby Komenda Główna Policji czy Ministerstwo Środowiska, samorządy różnych szczebli np. Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Urząd Miejski w Białymstoku, politycy - Przewodniczący Rady Powiatu Grajewskiego i Koło nr 1 Platformy Obywatelskiej w Grajewie. Na liście „wszystkich zgłoszonych online uwag”, niestety nie ma żadnej z Łomży.
- Trudno to komentować – mówi Łukasz Czech z ratusza. - Jesteśmy zaskoczeni. Wydział rozwoju i funduszy zewnętrznych, w imieniu prezydenta Łomży, wypełniał formularz, podpisał go i wysyłał.
Jak przekazuje Czech uwagi prezydenta Łomży do programu dotyczyły głównie włączenia na listę projektów kluczowych drogi S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa. Argumentował on m.in., że głównym celem inwestycji jest wytworzenie sprawnego połączenia drogowego mającego za zadanie połączenie krajów Europy Zachodniej przez Polskę z krajami Bałtyckimi, oraz że budowa drogi z uwzględnieniem obwodnicy Łomży, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zachodniej części województwa podlaskiego i całego regionu.
- Z prośbą o poparcie inicjatywy podniesienia pozycji budowy drogi S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa w rankingu dużych projektów drogowych, w połowie września prezydent Łomży zwrócił się pisemnie do wójtów i burmistrzów miast i gmin leżących na trasie Via Baltica – podkreśla Łukasz Czech, który na dowód tego udostępnia pismo skierowane do 9 samorządów (Miasto Kolno, Gmina Mały Płock, Miasto Nowogród, Gmina Śniadowo, Gmina Łomża, Gmina Piątnica, Miasto Grajewo, Gmina Grabowo, Gmina Radziłów).

Uwagi nieuwzględnione
I uwag do „naszej” Via Blatica jest najwięcej. Na 411 formalnie zgłoszonych w sektorze transportu 53 uwagi dotyczą drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Augustów. Większość z nich to uwagi anonimowe - czyli bez podpisu oób lub instytucji, które je zgłaszali. Z lokalnych urzędów uwagę formalnie wniósł tylko Urząd Miejski w Nowogrodzie. I w stosunku do tej uwagi odpowiedziano najobszerniej: „Uwaga nieuwzględniona. Uwaga bezzasadna. Inwestycje na tym kierunku figurują w wykazie dużych projektów POIiŚ (S61 Ostrów Mazowiecka - obwodnica Augustowa i S61 obwodnica Augustowa - granica państwa), zgodnie z projektem Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu, którego plan inwestycyjny realizuje POIiŚ.”

Białystok zgłosił zyska Łomża

Przeprowadzone konsultacje społeczne zmieniły nieco zapisy POIiŚ. Na liście dużych projektów pojawiła się np. Południowa Obwodnica Warszawy – jako realizacja uwagi formalnie zgłoszonej przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Przychylność zyskała także jedna z uwag, wniesiona formalnie przez Urząd Miejski w Białymstoku. Białostoccy urzędnicy postulowali uwzględnienie możliwości dofinansowania w ramach programu Infrastruktura i Środowisko projektów dotyczących dróg krajowych w granicach administracyjnych realizowanych przez największe miasta na prawach powiatu.
Co ciekawe na uwzględnieniu tej uwagi zyskać może także Łomża. Dotychczas miasto nie mogło, a w nowym programie POIiŚ ma już móc ubiegać się o dofinansowanie remontu ulic Wojska Polskiego, Zjazd, części Sikorskiego oraz dobudowanie brakującego fragmentu drugiej nitki Szosy Zambrowskiej, które to ulice formalnie są drogami krajowymi nr 61 i 63.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę