Obiecują, że się postarają, ale nie mówią kiedy
- GDDKiA Oddział w Białymstoku dołoży wszelkich starań, by w jak najszybszym terminie opracować wymagany przepisami raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko oraz złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 – zapewnia Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor oddziału GDDKiA w Białymstoku. Niemniej dyrektor Doroszkiewicz w żaden sposób nie precyzuje terminu w jakim dokumenty miałyby zostać opracowane, ani nie określa do kiedy spodziewa się uzyskać decyzję środowiskową dla obwodnicy Łomży.
Zapewnienie dyrektora Doroszkiewicza o dołożeniu „wszelkich starań” znajduje się w odpowiedzi jaką przesłał do prezydenta Łomży żądającego od niego wyjaśnień w związku z podjętą w drugiej połowie września decyzją o wyłączeniu obwodnicy Łomży z opracowywanej od 18 miesięcy decyzji środowiskowej dla całego łomżyńskiego fermentu Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn.
Szef białostockiej GDDKiA potwierdza, że w opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, przeprowadzona na potrzeby raportu szczegółowa inwentaryzacja ptaków, była niewystarczająca do dokonania oceny i wyboru najkorzystniejszego środowiskowo wariantu przedsięwzięcia.
- Pomimo przedłożenia przez Inwestora dodatkowych wyjaśnień i materiałów oraz Aneksu do raportu, organ ochrony środowiska uznał, iż dopiero po przeprowadzeniu dodatkowych, specjalistycznych badań środowiskowych, możliwe będzie podjęcie przez niego decyzji o przebiegu drogi ekspresowej na odcinku przejścia przez dolinę Narwi – tłumaczy Doroszkiewicz zapewniając, że decyzja o wyłączeniu obwodnicy Łomży została podjęta „w ścisłym porozumieniu z Generalnym i Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.”
Dyrektor Doroszkiewicz tłumaczy, że decyzji a wyłączeniu obwodnicy Łomży „pozwoli na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł „Podborze”) do węzła „Łomża Południe” oraz od węzła „Giżycko” do obwodnicy Szczuczyna (końca inwestycji)”, a „obwodnica Łomży objęta zostanie odrębnym wnioskiem po przeprowadzeniu dodatkowej inwentaryzacji przyrodniczej.” Poza ogólny zapewnieniem iż drogowcy dołożą wszelkich starań, by w jak najszybszym terminie opracować wymagany przepisami raport, dyrektor Doroszkiewicz w żaden sposób nie precyzuje jednak tych terminów.