Jak władze miasta walczą o obwodnicę Łomży?
„Budowa obwodnicy Łomży jest priorytetowa dla władz miasta” - zapewnia Łukasz Czech z wydziału organizacji i obsługi Urzędu Miejskiego w Łomży. Okazuje się jednak, że obecne władze Łomży nie brały udziału w prowadzonych przez rząd konsultacjach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, a budowy obwodnicy Łomży nie ma nawet na, obejmującej niemal 200 pozycji, liście inwestycji najczęściej zgłaszanych przez Samorządy. Jest na niej obwodnica Suwałk – jedyna inwestycja z S-61 zgłoszona przez prezydenta Suwałk, która jak wskazują zapewnienia rządowe ma być zbudowana do 2020 roku. O budowie obwodnicy Łomży – poza ogólną deklaracją dotycząca zamiaru budowy Via Baltica - właściwie nikt nic nie mówi.
Na początku 2011 roku, czyli już po objęciu urzędu prezydenta Łomży przez Mieczysława Czerniawskiego, w Ministerstwie Infrastruktury odbywały się konsultacje społeczne Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 oraz Prognozy oddziaływania na środowisko. Uczestniczyło w nich kilkuset samorządowców z całej Polski. W tej grupie byli m.in. prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski wraz ze współpracownikami, i wicemarszałek województwa podlaskiego. Na liście obecnych nie ma natomiast nikogo z Łomży. Dlaczego?
- W spotkaniu przypadającym na początek kadencji Prezydenta Mieczysława Czerniawskiego, niestety, ani Prezydent, ani jego zastępca nie mogli wziąć udziału. Interesowali się jednak jego przebiegiem i ustaleniami – tłumaczy nieobecność włodarzy Łomży Łukasz Czech z ratusza. I zapewnia: „Uczestnicy spotkania z województwa podlaskiego podejmują wspólne działania, aby usprawnić układ komunikacyjny regionu, w tym przyspieszyć budowę obwodnicy Łomży.”
Zapewnienie to nie znajduje jednak pokrycia w faktach. Owszem obecni na spotkaniu samorządowcy z województwa zgłaszali potrzebę budowy dróg, ale każdy swojej. Prezydent Suwałk domagał się budowy obwodnicy Suwałk, a prezydent Białegostoku i wicemarszałek województwa zgłaszali potrzebę budowy drogi S-8 – Białystok – Wyszków. O potrzebie budowy obwodnicy Łomży nikt nie mówił.
Prezydent walczy o obwodnicę?
Poprosiliśmy więc ratusz o przedstawienie działań jakie podejmują władze miasta aby budowę obwodnicy Łomży przyspieszyć. Oto w skrócie ten harmonogram.
- W lipcu 2011 roku, gdy dobiegały końca prace związane z opracowaniem raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, autorzy opracowania i GDDKiA natknęli się na problem ze znalezieniem odpowiednich terenów, które mogłyby być przeznaczone do wykonania kompensacji przyrodniczej. Prezydent Łomży wskazał 4 takie obszary (w rejonie rzeki Narew i rzeki Gać) – podaje Łukasz Czech podkreślając, że „dzięki temu raport mógł być ukończony”.
3 października 2011r. przedstawiciele Prezydenta Łomży, w tym zastępca Prezydenta Beniamin Dobosz wzięli udział w posiedzeniu Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych w GDDKiA w Warszawie.
15 listopada 2011r. Prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski spotkał się z Lechem Witeckim - Dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Jak twierdzi Czech „ustalono, że odcinek drogi S-61, stanowiący obwodnicę Łomży, długości ok. 22 km - od węzła Łomża Południe (przed Kupiskami) do węzła Giżycko (za Kisielnicą) będzie realizowany jako odrębne, wydzielone zadanie, w pierwszej kolejności, a po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla całego projektowanego odcinka drogi S-61, a GDDKiA podejmie starania o wpisanie obwodnicy Łomży na listę podstawową planowanych inwestycji w zakresie budowy dróg ekspresowych i autostrad do roku 2015.”
(Warto zaznaczyć, że faktycznego wyodrębnienia obwodnicy Łomży dokonano jednak dopiero wiosną 2013 roku, a jeszcze w styczniu 2011 „w sprawie przyspieszenia budowy obwodnicy miasta Łomży w ciągu drogi ekspresowej Via Baltica poprzez wydzielenie jej odcinka” interpelował do ministra transportu poseł Lech Kołakowski.)
Kolejne „działania” włodarzy Łomży w sprawie obwodnicy miasta miały mieć miejsce ponad rok później.
„W 2013 roku Prezydent Łomży kilkakrotnie rozmawiał z dyrektorem GDDKiA w Warszawie oraz przedstawicielami oddziału GDDKiA w Białymstoku o terminie budowy obwodnicy miasta” - przekazuje Łukasz Czech. - Poza zabiegami formalnymi Prezydent także lobbuje w tej sprawie w środowiskach rządowych. Prowadzi rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Transportu, Ministerstwa Gospodarki oraz członkami rządu. W sprawie budowy Via Baltica i obwodnicy Łomży, Prezydent uzyskał wsparcie Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Prezydenta Suwałk. Pan Marszałek publicznie w Łomży (kwiecień 2013) złożył deklarację wspólnych działań na rzecz obu inwestycji - dodaje Czech zapewniając, że „budowa obwodnicy Łomży jest priorytetowa dla władz miasta”.