Droga ekspresowa przez Łomżę... ?
Obok S8 i S19 w województwie podlaskim powinna pojawić się jeszcze jedna ekspresówka S61. Jak podaje Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie instytucja ta „stoi na stanowisku, iż istnieje potrzeba przemodelowania układu dróg ekspresowych”. To reakcja GDDKiA na raport Scott Wilsona w sprawie I Pan Europejskiego Korytarza Transportowego zwanego umownie Via Baltica.
Biorąc pod uwagę:
1) wnioski ze „Strategii rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Via Baltica, Część I: korytarz drogowy ”wraz z prognozą oddziaływania skutków jej ustaleń na środowisko (wykonanej na wezwanie Stałego Komitetu Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy) oraz opinie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego,
2) wyniki analiz wykonanych w ramach opracowania Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie Zachodniej Obwodnicy Puszczy Knyszyńskiej w ciągu drogi S8/S19 (wersja robocza),
3) wyniki analiz wykonanych w ramach opracowania Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na modernizacji drogi krajowej nr 8 na odcinku Katrynka — Przewalanka (wersja robocza),
oraz
4) wezwanie do usunięcia naruszenia wystosowane przez Komisję Europejską w związku z realizacją przedsięwzięć polegających na rozbudowie drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok — Katrynka oraz Katrynka Przewalanka, budowie obwodnicy Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz budowie obwodnicy Wasilkowa w ciągu drogi ekspresowej S19,
5) protesty organizacji ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym (w tym min. BirdLife International, WWF Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody, CEE Bankwatch Network oraz Greenpeace) w odniesieniu do wszystkich inwestycji realizowanych i przygotowywanych obecnie na ciągu drogi krajowej nr 8 i nr 19 na terenie woj. podlaskiego,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stoi na stanowisku, iż istnieje potrzeba przemodelowania układu dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego.
Docelowo w opinii GDDKiA układu dróg ekspresowych (S8 i S19) powinien zostać uzupełniony o trasę Via Baltica (S61?), która powinna przebiegać po trasie wariantu 42, wskazanego w „Strategii...” — czyli z Warszawy przez Ostrów Mazowiecką do Łomży, następnie przez Ełk, Suwałki do Budziska; wariant ten został wskazany jako najkorzystniejszy nie tylko pod względem środowiskowym, ale również społecznym i ekonomicznym.
Jak zapowiada Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA w Warszawie instytucja ta będzie wnioskowała o zmianę rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334 z późn. zm.)