Via Baltica: Łomża jeszcze walczy z Białymstokiem
Po raz pierwszy oficjalnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdziła, że firma Scott Wilson jako trzy optymalne warianty przebiegu trasy Via Baltica wybrała te przez Łomżę. Niemniej prace nad ostatecznym dokumentem, na podstawie którego ma zostać dokonany wybór którędy droga pobiegnie, jeszcze trwają, a do puli trzech rekomendowanych przez Scott Wilson wariantów dołączony został dodatkowo wariant przez Białystok „ze względu na jego specjalny status”.
1.) Budzisko – Suwałki – Raczki – Ełk – Szczuczyn – Łomża - Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa.
2.) Budzisko – Suwałki – Raczki – Ełk – Szczuczyn – Łomża – Miastkowo – Ostrołęka – Różan – Pułtusk – Serock – Jabłonna – Warszawa.
3.) Budzisko – Suwałki – Raczki – Ełk – Szczuczyn – Łomża – Miastkowo – Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa.
Do puli 3 powyższych rekomendowanych wariantów dołączony został dodatkowo wariant nr 1 przebiegający po trasie planowanej drogi ekspresowej nr S8 na odcinku Budzisko (granica z Litwą – Augustów – Korycin – Knyszyn – Choroszcz – Zambrów - Ostrów Mazowiecka – Warszawa, ze względu na jego specjalny status. Taki przebieg drogi ekspresowej jest zgodny z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334, z późn. zm.), a także zawarty w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” - napisano w komunikacie opublikowanym jednocześnie na stronach internetowych GDDKiA i firmy Scott Wilson.
W chwili obecnej, w ramach końcowych prac nad etapem II, Wykonawca przygotowuje następujące dokumenty:
* Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy. Projekt. Dokument stanowi syntetyczne przedstawienie dotychczas przeprowadzonych analiz.
* Prognoza oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii. Projekt. Dokument określony w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r., Nr 62, poz. 627, ze zmianami). Prognoza odnosi się do 3 rekomendowanych wariantów oraz planowanej drogi S8 (wariant 1).
Prognoza będzie stanowić szczegółową analizę środowiskową czterech omawianych wariantów, opartą na przeprowadzonej w terenie inwentaryzacji przyrodniczej oraz niezbędnych danych uzupełniających. W prognozie zostanie wykonana ocena skutków środowiskowych realizacji poszczególnych wariantów, zostaną określone działania minimalizujące, kompensujące i monitoring, jak również wskazania dla raportów o oddziaływaniu na środowisko poszczególnych odcinków inwestycji.
Celem prognozy jest ocena poszczególnych ww. wariantów, jak również wariantu bezinwestycyjnego oraz wyłonienie wariantu najkorzystniejszego z punktu widzenia środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi.
Projekt „Prognozy…” wraz z projektem „Strategii…” będą przedmiotem konsultacji społecznych prowadzonych w ramach postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Konsultacje społeczne, z upoważnienia Ministerstwa Transportu, zorganizuje i przeprowadzi firma Scott Wilson. Planowany termin rozpoczęcia procesu konsultacji: koniec 2007 r.
W etapie III, po rozpatrzeniu postulatów zgłaszanych w trakcie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, zaopiniowaniu dokumentów przez Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego, przygotowana zostanie ostateczna wersja dokumentów: Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy oraz Prognoza oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii.
Dokumenty te posłużą jako podstawa do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu polskiego odcinka I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego „Via Baltica”. Może to wymagać zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, a także modyfikacji zadań przewidzianych w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” - zauważają autorzy komunikatu GDDKiA i Scott Wilso