Mają zbudować obwodnicę Łomży, właśnie zeszli z budowy ekspresówki do Poznania
Włoska firma Toto Costruzioni, która ma zaprojektować i zbudować większość obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61Via Baltica, zeszła z prowadzonej od kilku lat budowy odcinka S5 w okolicach Poznania. Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA potwierdza, że to ta sama firma, ale na razie nie wiadomo czy są jakieś powody, żeby martwić się o realizację przez Włochów naszej inwestycji.
ZRID na północny odcinek Via Baltica. Cała „powinna powstać do 2022 r.”
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał w poniedziałek zgodę na budowę drogi ekspresowej S-61 na odcinku koniec obwodnicy Suwałk – granica państwa Budzisko. To najbardziej na północy wysunięty odcinek międzynarodowej trasy Via Baltica o długości ok. 24 km. Wykonawcą jest włoskie konsorcjum Impresa Pizzarotti. - "Łącznie Via Baltica, jako całość, powinna powstać do 2022 r. Wszystko na to wskazuje" - mówił Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.
GDDKiA zapewnia, że Via Baltica chce zbudować jak najszybciej
- Obecnie realizujemy działania pozwalające nam jak najszybciej zrealizować tę inwestycję przy zachowaniu najwyższego, możliwego poziomu jakości, tak aby udostępnić trasę w podobnym czasie co pozostałe fragmenty Via Baltica – zapewnia Rafał Malinowski z białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pytany o kolejne działania jakie ma podjąć administracja drogowa po odstąpieniu od umowy z firmą RUBAU Polska. To ona miała zaprojektować i zbudować pierwszy odcinek łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Łomży.
Wyleciał pierwszy wykonawca z Via Baltica
Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy, firmy Rubau Polska Sp. z o.o., do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na odcinkach S7 węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola (woj. mazowieckie) oraz S61 Podborze - Śniadowo (woj. mazowieckie/podlaskie) GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z wykonawcą tych inwestycji - czytamy w komunikacie GDDKiA. To drugie zadanie to pierwszy odcinek łomżyńskiej Via Baltica. Kontrakt opiewał na niemal 480 milionów złotych.
Via Baltica będzie później
Pierwsze umowy na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch północnych odcinków łomżyńskiej części Via Baltica podpisywano w październiku 2017 roku. Dotyczyły one drogi od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Zgodnie z pierwotnym planem oba odcinki ekspresowej S-61 powinny być już budowane. Niestety nikt niczego nie buduje, bo wciąż nie ma pozwolenia. Póki co drogowcy weryfikują harmonogram budowy Via Baltica. Optymistyczne „założenia”, wskazują, że pierwszymi odcinkami ekspresówki zamiast z wakacji 2020 roku, będziemy mogli pojechać na wakacje 2021 roku. Terminu budowy ostatniego nikt nie chce nawet oszacować.
Pontonowy most na Via Baltica
Planowana do budowy droga ekspresowa S61 zwana Via Balticą musi być gotowa do końca 2021 roku. Drogowcy ciągle jeszcze wierzą, że harmonogramu uda się dotrzymać... prawie wszędzie i do Łomży ekspresowo będzie można dojechać od strony Warszawy i Ełku. Problemem pozostaje obwodnica Łomży z nowym mostem przez Narew. Niektórzy z drogowców przyznają, że aby ją zbudować w terminie musiałby wydarzyć się prawdziwy cud. Właśnie wymyślono jak połączyć oba odcinki tak, aby mogły nimi jeździć wielkie ciężarówki, dla których oba istniejące łomżyńskie mosty są za słabe. Z pomocą ma przyjść... wojsko.
Budowlańcy na obwodnicy
Po zimowej przerwie wznowiono prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. To pierwszy – i jak dotychczas jedyny budowany - odcinek tzw. łomżyńskiej części Via Baltica. Zgodnie z planami drogowców mierząca około 6,5 km obwodnica Szczuczyna prawdziwą drogą ekspresową miałaby się stać za rok, a pozostałe odcinki łomżyńskiej części S61 miałaby zostać zbudowane w niespełna dwa lata.
Najważniejszy węzeł „Podborze”
To będzie największy węzeł drogowy w regionie. W pobliżu Ostrowi Mazowieckiej droga ekspresowa S8 połączy się z drogą ekspresową S61. Drogowcy z firmy RUBAU, która otrzymała zlecenie z GDDKiA na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części Via Baltica, pokazali szczegółowy projekt „węzła Podborze” i blisko 20 km ekspresówki w kierunku Łomży. Zaplanowano około 40 obiektów inżynierskich: 4 mosty, 21 wiaduktów, 6 przejść dla zwierząt i 10 innych oraz dwa MOP-y kategorii I.
„Mała” obwodnica Łomży czeka na decyzję wojewody
W poniedziałek do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID dla południowej części obwodnicy Łomży. To tzw. zadanie nr 3 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku „węzeł Łomża Południe” (z węzłem) do „węzeł Łomża Zachód” (bez węzła), wraz z budową łącznika do drogi Łomża – Zambrów. Teoretycznie ten odcinek obwodnicy powinien zostać ukończony do października 2020 roku.
Obiekty inżynierskie południowej części obwodnicy Łomży
Kończą się prace planistyczne południowej części obwodnicy Łomży. Chodzi o krótki, 7,2 km, odcinek S61 od węzła „Łomża Południe” w okolicach wsi Boguszyce w kierunku wsi Sierzputy Młode, gdzie przyszła Via Baltica ma przecinać się z drogą Łomża – Ostrołęka, oraz tzw. „łącznik” S61 z drogą Łomża – Zambrów. Drogowcy zapowiadają, że jeszcze w tym miesiącu ma być złożony do wojewody podlaskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Na jej podstawie będą mogły rozpocząć się prace i wywłaszczenia przejmowanych pod drogę gruntów.
Obwodnica Łomży w wykopie?
Zlecona do budowy obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 jest jeszcze na etapie planowania. Większą jej część ma zbudować włoska firma Toto Costruzioni. Obwodnica miałaby przechodzić m.in. pomiędzy Starymi Kupiskami i Nowymi Kupiskami, przy czym dotychczas planowano, że ekspresówka zostanie poprowadzona górą nad drogą wojewódzką nr 645 Łomża - Nowogród. Teraz Toto Costruzioni proponuje poprowadzenie S61 dołem.
GDDKiA potwierdza opóźnienia na Via Baltica
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza nasze wczorajsze informacje odnośnie opóźnień w uzyskiwaniu tzw. ZRID-ów na dwa pierwsze odcinki łomżyńskiej części Via Baltica. - Rzeczywiście Wojewoda zażądał uzupełnienia różnych braków formalnych, ale w szczególności ostatecznych zgód wodnoprawnych m.in. na usługi wodne - szczególne korzystanie, których dotychczas żądano na późniejszym etapie – podaje Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że aktualny planowany termin uzyskania ZRID dla obu odcinków to drugi kwartał roku.
Drogowcy z Via Baltica utknęli... w planach
31. października 2017 roku w Łomży, w obecności ministra Andrzeja Adamczyka, podpisano pierwsze umowy na realizację łomżyńskiej części drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltica. Dotyczyły one odcinków od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Pierwszy ma zbudować firma Strabag, drugi Budimex. Obie w ciągu 15 miesięcy miały zaprojektować odcinki drogi i uzyskać od wojewody podlaskiego prawomocną decyzję administracyjną ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Termin mija w tym miesiącu, ale... „wnioski nie są procedowane” - podaje rzecznik wojewody Anna Dzierszko.
Ruszają prace nad uekspresowieniem obwodnicy Szczuczyna
To będzie pierwszy ekspresowy odcinek łomżyńskiej części Via Baltica. W ubiegłą środę wojewoda podlaski wydał decyzję ZnRID na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, a dziś oficjalne przekazanie placu budowy i pierwsze wbicie łopat. Ekspresowa obwodnica Szczuczyna powinna być gotowa wiosną 2020 roku.
Za trzy lata ma być obwodnica Łomży i cała Via Baltica
- Bardzo się cieszę, że wreszcie doczekaliśmy tego dnia, kiedy finalizujemy umowy na realizację Via Baltica – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przed podpisaniem dokumentu przez przedstawicieli GDDKiA i włoskiej firmy Toto Costruzioni na realizację tzw. zadania nr 4 łomżyńskiej części trasy ekspresowej S61. - Umowa na projekt i budowę blisko 13-kilometrowej obwodnicy Łomży oznacza, że w realizacji jest ponad 200 km drogi ekspresowej S61. Podpisany w czwartek w Łomży kontrakt opiewa na ponad 525,6 mln zł, a ten fragment Via Baltica jest ostatnim zlecanym do budowy. To międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. - 15 październik 2021 rok to wynikający z umowy termin realizacji tego odcinka – mówił Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, który koordynuje budowę 9 z 11 odcinków Via Baltica.
ZnRID na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna
Wojewoda podlaski wydał w środę zgodę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S-61. Wniosek o wydanie decyzji ZnRID składała w imieniu GDDKiA firma Polaqua, która zbudowała pierwszą jezdnię i teraz realizuje także tę inwestycję w systemie projektuj i buduj.
Podpiszą umowę na obwodnicę Łomży
W czwartek GDDKiA ma podpisać umowę na zaprojektowanie i zbudowanie większości obwodnicy Łomży. Zlecenie na ponad 525 milionów złotych ma otrzymać włoska firma TOTO Contruzioni. To ostatni odcinek ekspresowej Via Baltica, na którego realizację drogowcy będą podpisywali umowę. Zgodnie z planem cała obwodnica i ekspresówka z Łomży do Warszawy i na Litwę ma być gotowa do końca 2021 roku.
Włosi „zdobywają” gwarancję bankową na obwodnicę Łomży
Prawdopodobnie w drugi poniedziałek października zostanie podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży. To tzw. zadanie nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica i jednocześnie ostatnie brakujące na całej nowej drodze S61. Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA poinformował, że włoska firma TOTO Contruzioni, której ofertę za najkorzystniejszą uznano trzy miesiące temu, jest na etapie „zdobywania gwarancji bankowej”.
Czekają na decyzję Włochów
Drogowcy mają nadzieję, że we wrześniu uda się podpisać umowę na „dużą” obwodnicę Łomży, czyli ostatni fragment Via Baltica. To odcinek drogi ekspresowej S61 od długości 13 km od węzła Łomża Zachód po węzeł Kolno wraz z nowym mostem przez Narew. Bez niego cała ekspresówka byłaby ułomna, bo nie mogłyby nią przejechać najcięższe samochody. Wybrana za trzecim razem firma TOTO Contruzioni, której oferta przeszła tzw. kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych, otrzyma od GDDKiA informację o możliwości podpisania umowy wartej ponad pół miliarda złotych.
Via Baltica prawie w komplecie
Olsztyński oddział GDDKiA podpisał w poniedziałek umowę na budowę ok. 23 km dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S61 ze Szczuczyna do Ełku. Za 700 mln zł ma ją zrealizować konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. To trzeci z ełckich odcinków Via Baltica i ostatni ze zlecanych do realizacji na trasie z Łomży w kierunku Litwy. Wcześniej podpisano umowy na odcinki Via Baltica z Łomży od Ostrowi Mazowieckiej i jedynym brakującym dziś fragmentem pozostaje... obwodnica Łomża.