Postęp prac na S61 Via Baltica
Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Realizacja kontraktów przebiega zgodnie z harmonogramem - informuje GDDKiA. Na terenie Polski długość realizowanej drogi Via Baltica czyli S61 wynosi 214 km. Na większości podlaskich odcinków prace są już prowadzone, a jedynie na dwóch trwa jeszcze procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Powstaje mała obwodnica Łomży
Na blisko 9-kilometrowym odcinku jednojezdniowej drogi od węzła „Łomża Południe” do drogi Łomża – Zambrów trwają intensywne prace budowlane. Są już niektóre obiekty inżynierskie, powstaje szeroki wiadukt nad torami i na kilkuset metrach leży już asfalt.
Innowacyjne automatyczne pojazdy na Via Baltica?
Minister cyfryzacji Marek Zagórski oraz odpowiedzialni za telekomunikację ministrowie Łotwy, Litwy i Estonii podpisali memorandum o współpracy w sprawie łączności 5G oraz połączonej i zautomatyzowanej mobilności (CAM) w korytarzu transportowym Morze Północne – Morze Bałtyckie czyli Via Baltica.
Złożono wniosek o decyzję ZRID na ostatni odcinek Via Baltica
Dwa miesiące przed terminem wynikającym z umowy firma POLAQUA złożyła wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S61 Podborze - Śniadowo - informuje GDDKiA. Ten blisko 20-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S61 ma być gotowy latem 2023 roku.
Jeden odcinek Via Baltica ma być cieńszy od innych.
Ministerstwo Infrastruktury nie dostrzegło potrzeby podniesienia kategorii ruchu odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”. Ten jedyny 17-kilometrowy odcinek, z kilkunastu odcinków Via Baltica o łącznej długości 215 km, ma być zbudowany w kategorii ruchu KR6 - niższej o jedną niż pozostałe odcinki. O podniesienie kategorii do KR7 i zrównanie jej z pozostałymi odcinkami ekspresówki, na początku roku wnioskował poseł Lech Kołakowski. Interwencje nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Ministerstwo przedstawiło „dodatkowe wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie”, ale nie ma tam zapowiedzi podniesienia kategorii ruchu.
RDOŚ uzgodnił „dużą” obwodnicę Łomży
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku uzgodnił warunki realizacji „dużej” obwodnicy Łomży, czyli zadania nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica. To niezbędny element przed wydaniem przez wojewodę pozwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek złożono latem ubiegłego roku. Wykonawca, włoska firma Toto Costruzioni, przygotowując projekt budowy 13-kilometrowego odcinka S61, zaproponowała, aby ponad kilometrowej długości most nad całą doliną Narwi opierał się na 23 podporach, a nie 10 jak zakładano wcześniej. RDOŚ w Białymstoku teraz formalnie zaaprobował to rozwiązanie.
Powstaje betonowa jezdnia Via Baltica
Na około 40% oceniane jest awansowanie prac przy budowie drogi ekspresowej S61 na odcinku pomiędzy Stawiskami a Szczuczynem. Inwestycję od września ubiegłego roku realizuje firma Budimex. Są tu już gotowe pierwsze odcinki betonowej jezdni ekspresówki. Specjalna maszyna robi to z prędkością 0,8 metra na minutę, ale potrzebne są odpowiednie warunki pogodowe... Przede wszystkim bez opadów deszczu w czasie układania betonu i co najmniej przez kilka godzin później. Tylko do położenia odcinka Via Baltica między Stawiskami a Szczuczynem ma zostać zużytych 110 tysięcy metrów sześciennych betonu.
9. miesiąc budowy ekspresówki
30% przekroczyło zaawansowanie prac przy budowie Via Baltica od Kisielnicy do Stawisk. Ten odcinek S61, o długości niemal 16,5 km, buduje firma Strabag. Plac budowy przejęła w październiku ubiegłego roku. Jak przekazuje Rafał Malinowski, z białostockiego oddziału GDDKiA, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a droga ma być gotowa w trzecim kwartale 2021 roku.
Via Baltica to.... remedium na Polskę B.
- To jest remedium na wszystkie problemy gospodarcze jakie ta część Polski miała – mówił Prezydent RP Andrzej Duda, który wizytował budowę węzła „Śniadowo” na drodze ekspresowej S61 Via Baltica. - Realizacji wszystkich takich wielkich inwestycji drogowych, wielkich inwestycji infrastrukturalnych, sprzyja przyszłemu rozwojowi Rzeczypospolitej – dodawał.
Giełczyn chce wjazdu na obwodnicę
Planowany do budowy w ramach tzw. południowej części obwodnicy Łomży jednojezdniowy łącznik drogi krajowej nr 63, od wyznaczonego na Via Baltica węzła „Łomża Południe” do drogi Łomża – Zambrów, ma mieć blisko 9 kilometrów długości. Nowa droga będzie przebiegała kilkaset metrów od Giełczyna i Podgórza, ale mieszkańcy tych miejscowości choć drogę będą widzieć i słyszeć, aby na nią wjechać będą musieli dostać się na któryś z jej końców. Drogowcy zaprojektowali kilka przejazdów przez nową drogę, ale z żadnego z nich nie będzie można na nią wjechać. - Od początku projektu tak miało być i nikt (wcześniej – dop. red.) nie interweniował, żeby to zmienić – mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiej GDDKiA, która zleca budowę ekspresowej Via Baltica wraz z obwodnicą Łomży.
Weber: Piekielnie ważna droga
- Via Baltica jest dla całej Polski nie tylko dla Podlasia czy Mazur przez które przebiega droga o ogromnym znaczeniu. Ma ona zapewnić nie tylko komfort i bezpieczeństwo jazdy ale jest również piekielnie ważna od strony poszerzenia, powiększenia potencjału gospodarczego i turystycznego Polski północno-wschodniej - mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podczas otwarcia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. W piątek przed godziną 10. pierwsi kierowcy pojechali pierwszym z łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S61.
Jutro samochody pojadą ekspresową obwodnicą Szczuczyna
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber ma otworzyć ruch na pierwszym z łomżyńskich odcinków Via Baltica. Na piątkowy poranek zapowiedziano oficjalnie oddanie do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. W ten sposób kierowcy będą mogli korzystać z 7 km drogi ekspresowej S61. To najkrótszy i jeden z 7 odcinków, na które podzielono budowę tzw. łomżyńskiej części Via Baltica, które prowadzi białostocki oddział GDDKiA.
Ekspresowa obwodnica Szczuczyna
Dziś, zgodnie z umową powinna zostać oddana do użytku druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna. Tym samym będzie to pierwszy kawałek łomżyńskiej części drogi ekspresowej Via Baltica. Wczoraj GDDKiA poinformowała, że w związku z wprowadzeniem na Obwodnicy Szczuczyna Projektu Organizacji Ruchu na etap przejściowy, wjazd i wyjazd do i ze Szczuczyna tzw. starodrożem drogi krajowej nr 61 będzie niemożliwy. Do miasteczka można już zjechać tylko z węzła Szczuczyn na Via Baltica.
Tak Via Baltica pokona dolinę Narwi
Ma mieć postać łagodnego łuku o długości ponad 1200 metrów, ponad 26 metrach szerokości i ma opierać się na 23 podporach. Prezentujemy jak ma wyglądać nowy most na Narwi, po którym rzekę i jej dolinę pokonywać będą kierowcy jadący Via Baltica. Ciekawostką techniczną jest to, że lewa jezdnia mostu ma być o niemal 2 i pół metra dłuższa niż jego prawa jezdnia.
Koparki, wywrotki i walec na obwodnicy Łomży
Po kilku tygodniach wytyczania szlaku, karczowania drzew i pierwszych pracach ziemnych w wielu miejscach dobrze widać przygotowania do budowy tzw. małej obwodnicy Łomży. Realizacja tego zadania powinna zakończyć się przed końcem 2021 roku.
Czekają na odszkodowania za Via Baltica
Pierwsi rolnicy, którym zabrano ziemię pod budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od Kisielnicy do Stawisk, otrzymali decyzje wojewody podlaskiego o naliczeniu odszkodowania. Pieniądze będzie wypłacała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Rafał Malinowski informuje, że odszkodowania będą wypłacane, gdy tylko decyzje odszkodowawcze wojewody staną się ostateczne. Znacznie dłużej na pieniądze poczekają natomiast właściciele gruntów wywłaszczonych pod Via Baltica na odcinku od Stawisk do Szczuczyna. Choć decyzje o odszkodowaniach oni zaczęli otrzymywać jako pierwsi, wypłaty blokuje brak prawomocnej decyzji ZRID na budowę tego kawałka drogi.
Poseł Kołakowski: kawałek cieńszej Via Baltica nie jest OK
W ubiegłym tygodniu ze zdumieniem informowaliśmy, że Ministerstwo Infrastruktury uznało, że budując jeden 17-kilometrowy odcinek nowej drogi ekspresowej S61 w niższej kategorii ruchu niż całą resztę Via Baltica GDDKiA postępuje dobrze, bo ma wynikać to z prognoz ruchu. Ten na odcinku od Łomży do węzła „Śniadowo”, który znajduje się w okolicach wsi Tyszki Nadbory w połowie drogi do Ostrowi Mazowieckiej, miałby być – według rządowych drogowców - niższy niż na wszystkich innych odcinkach Via Baltica. W konsekwencji droga w tym miejscu ma być o 4 cm cieńsza, czyli słabsza. Poseł Lech Kołakowski, który od kilku miesięcy domaga się zmiany tej decyzji uznał, że przekazana mu odpowiedź wiceministra Rafała Webera „nie jest satysfakcjonująca”. W ponownej interpelacji przekazuje merytoryczne uwagi i prosi o ponowną analizę zasadności podjętych dotychczas decyzji, a w konsekwencji zmianę wyznaczonej kategorii ruchu dla odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” z KR 6 na KR 7.
Ministerstwo Infrastruktury: kawałek cieńszej Via Baltica jest OK
Ponad 90 % drogi ekspresowej S61 ma być zbudowany w najwyższej kategorii ruchu KR7. Tylko jeden odcinek Via Baltica, o długości 17 km z około 215 km całej ekspresówki, ma mieć niższą kategorię ruchu KR6. To odcinek od węzła „Łomża Południe” do węzła „Śniadowo”. Zdaniem Rafała Webera Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury tak jest dobrze, bo wynika to z prognoz ruchu.
W maju mamy pojechać kawałkiem łomżyńskiej Via Baltica
Pierwszy odcinek łomżyńskiej części Via Baltica miał być gotowy za kilka dni, ale przesunięto termin realizacji zadania do 11 maja. Tym odcinkiem ma być niespełna 7 km ekspresowej obwodnicy Szczuczyna. Prace trwają od października 2018 r. Póki co wykonawca deklaruje dotrzymanie nowego terminu zakończenia zadania, choć i budujący poszczególne odcinki drogi ekspresowej S61 wskazują na groźbę rozprzestrzeniania się koronawirusa.
Jak wycenią działki pod obwodnicę Łomży?
- Rozpoczęliśmy wycinkę drzew, prowadzimy prace przygotowawcze, w późniejszym etapie będziemy przechodzić do prac już typowo związanych z robotami ziemnymi – odhumusowanie, wykopy, nasypy, tworzenie dróg ekonomicznych do obsługi i poruszania się po budowie – mówili przedstawiciele firmy Mota Engil zapowiadając, że ich spychacze, koparki i ciężarówki wykorzystywane do budowy południowej część obwodnicy Łomży wjadą na przełomie marca i kwietnia. Pod jej budowę wywłaszczonych zostało 759 działek, które już są wyceniane przez rzeczoznawcę powołanego przez wojewodę. Przez miesiąc dotychczasowi właściciele działek mogą złożyć oświadczenia, by zyskać dodatkowo 5% wartości wyliczonego odszkodowania.