11 maja 2020 - poniedziałek
Dzień dobry ! Witamy majowo i wiosennie!
Tematyka tygodnia:
W KRAINIE MUZYKI
Temat dnia:
Instrumenty muzyczne
Zadania:
1. Wysłuchaj wiersza Wojciecha Próchniewicza;
Najlepszy instrument
Wojciech Próchniewicz
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel
Odpowiedz na pytania: Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny? Jeśli dziecko ma trudność z z odpowiedzią na któreś pytania, rodzic może przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz.
2. Obejrzyj filmik pt. Dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo . Odpowiedz na pytania:
Jakie instrumenty zaprezentowano na filmie? Spróbuj podzielić ich nazwy na głoski. Wybierz takie instrumenty, które są do siebie podobne. Co je łączy? Czym się różnią? Dlaczego tak wybrałaś/łeś? Nazwa którego instrumentu rozpoczynała się na głoskę h?
Posłuchaj mini koncertu na harfie https://www.youtube.com/watch?v=CcRPoqzOKKg - Zeljka Milosevic - celtic harp – Miniature
3. „H jak harfa” – prezentacja litery w wyrazie (załącznik 1 ). Omawiamy z dzieckiem wygląd litery i sposób jej pisania według wzoru. „Spacer po H” – układamy na podłodze literę H z linki, lub włóczki lub sznurka. Dziecko boso spaceruje stopa za stopą po linie, zgodnie z kierunkiem pisania litery.
4. Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków.
5. Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
Chętnym proponujemy zabawę badawczą lub pracę plastyczną „Harfa”
„Grająca woda” – zabawa badawcza. Dziecko siada przy stoliku. Przed dzieckiem stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Rodzic prosi, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pyta: Czy słyszycie jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Rodzic: Czy teraz słyszycie dźwięk? Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dziecko wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbuje grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Rodzic zachęca dziecko, by spróbowało porównać
dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleje różną ilość wody. Dziecko sprawdza, od czego zależy wysokość dźwięku. Po wielu próbach Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Jak myślisz, dlaczego, gdy pocierałaś/łeś kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? Rodzic systematyzuje wiedzę dzieci: Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża. Aby pokazać drgania szkła, Rodzic może przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i zademonstrować dzieciom raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.
„Moja harfa” Praca plastyczna https://www.youtube.com/watch?v=sCTWTXK28JE - Harfa - jak zrobić harfę?
„Podaj woreczek” – zabawa w parach. Uczestnicy stają tyłem do siebie, stykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Jeden z uczestników z pary trzyma w ręku woreczek gimnastyczny lub dowolna zabawkę. Na sygnał Rodzica: Hop uczestnicy przekazują sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by uczestnicy starali się nie odrywać stóp od podłoża oraz nie odsuwali się od siebie. Zabawę można prowadzić w różnym tempie.
Radosnej zabawy i miłego poniedziałku!