Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 19 grudnia 2024 napisz DONOS@

Łatwa matematyka dla maturzystów I LO w Łomży

- Nasi uczniowie twierdzą, że są dobrze przygotowani, a rano widziałem, że są również w dobrym nastroju - odpowiada cierpliwie Jerzy Łuba, dyrektor I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży. Jednak dla dyrektora Łuby środowe rano zaczęło się o wiele wcześniej: o godzinie 6.05 odebrał od kuriera paczki z arkuszami egzaminacyjnymi dla 186 abiturientów, w tym 4 absolwentów, chcących poprawić poprzednie wyniki. W 407-letniej Szkole przy ulicy Feliksa Bernatowicza abiturienci w 9 salach, w tym auli i gimnastycznej, mieli na maturę z matematyki, poziom podstawowy, 180 minut. - Easy - twierdzą licealiści I LO, spodziewając się na rozszerzeniu mocniejszego uderzenia z CKE.

Maturzyści I LO wchodzili do ponad 100-letniego gmachu od godziny 8. 10 dwoma wejściami: od strony sekretariatu i szatni. Pandemiczna tradycja sanitarna: maseczki, odległości, dezynfekcja rąk, a na dłoniach nauczycieli rękawiczki, kiedy rozdawali arkusze egzaminacyjne. Dyrektor Łuba jest spokojny o przygotowanie do matur trzecioklasistów I LO. Uczestniczyli w prowadzonych zdalnie lekcjach, jednak mieli też możliwość korzystać z konsultacji przedmiotowych, jak woleli - czasami na terenie Szkoły albo także przez Internet, co wybierali chętniej. Konsultacje te były dobrowolne.

Zadanie nr 35 z trójkątem
Wychodzą ze Szkoły na luzie, swobodni, dzieląc się wrażeniami po matematyce. Niektórzy zostają dłużej, żeby na podwórku przed blokiem naprzeciwko I LO poznawać zdanie koleżanek i kolegów, wymieniać sposoby rozwiązywania zadań, rozładować stres w swobodnej pogawędce, pożartować. W zgodnej opinii naszej szczęśliwej Siódemki błyskotliwych Interlokutorów, większość z 35 zadań była dosyć łatwa lub bardzo łatwa, z wyjątkiem zadania nr 35. Tutaj opinie zdających podzieliły się na dwie grupy o odmiennej trajektorii: twierdzących (większość), że zadanie 35. było trudne, choć mają nadzieję "udziergać" kilka punktów za obliczenia z geometrii analitycznej, oraz oceniających, że nie było trudne, tylko skomplikowane w obliczeniach, tak że można było pomylić się na etapach.

Zbiór Kiełbasy to klasyka
W gronie wesołych 19-letnich licealistów znalazł się rówieśnik z "Wety" Sebastian Rozwadowski. Jego zdaniem, najłatwiejsze zadanie maturalne było z obliczania procentów z liczby, co nie budzi wątpliwości zebranych. Mateusz Kamiński za najbardziej zastanawiające uważa udowadnianie, że podana nierówność jest prawdziwa. Dla wychowanków profesorów: Piotra Łowickiego i Konrada Dunajewskiego zagadnienia matematyczne są polem pasjonującej gry intelektu. Magda Polkowska, Szymon Żelazny, Kosma Jakub Lutrzykowski, Wiktor Bućkowski i przyjaciel Jakub Piotrowski bez większych trudności poradzili sobie z 34-ema poleceniami, aż do "kontrowersyjnego" 35. Wiktor i Kuba potwierdzają przy okazji "narady za blokiem", że dyrektor Łuba był bliski prawdy: czują się dobrze przygotowani do matury, lekcje i konsultacje zdalne zdały egzamin, a nauczyciele poradzili sobie z ogromem materiału na odległość, więc chłopcy są w dobrych nastrojach. Szymon dodaje z doświadczenia, że dużo w dobrych przygotowaniach zawdzięcza sam sobie: solidnie i samodzielnie rozwiązywał zadania i porównał z odpowiedziami, m.in., ze zbioru Andrzeja Kiełbasy. Większość z sympatycznych rozmówców będzie zdawać rozszerzenie we wtorek. Chcą studiować w: WAT - jak Wiktor informatykę; w PW - jak Kuba, może informatykę; Szymon jeszcze się zastanawia nad PB.

Chirurgiczna precyzja 
Ciekawe, czy do zadania nr 35. dotarł każdy z 1227 łomżyńskich maturzystów liceów i techników, zdających po raz pierwszy, oraz ilu z 424, zdających po raz kolejny... Filip Maciejewski powraca do domu z podniesionym czołem i siostrą Martyną. Na Farnej maturzysta z klasy biol.-chem. tłumaczy mi, jak uzyskać wynik: 0;27. W trójkącie równoramiennym są podane współrzędne wierzchołków A i B u podstawy, więc obliczył współrzędne środka podstawy D. Zauważył, że ze środka podstawy można poprowadzić pod kątem prostym (90 st.) h = CD. Stworzył równanie prostej AB i równanie prostej CD. Stąd był krok do ustalenia współrzędnych wierzchołka C na osi 0 y i obwodu trójkąta. - C = (0; 27), gdyż 0 to współrzędna X punktu C, zaś 27 to współrzędna Y punktu C - tłumaczy Filip ze znawstwem niebawem studenta medycyny, stąd wybór rozszerzenia nie z matematyki, a z chemii i biologii. - C leży na osi Y, czyli x = 0. Potem znając wierzchołki trójkąta można wyliczyć długości wszystkich boków i zsumować, by otrzymać obwód trójkąta, wynoszący 50 + 9 pierwiastków z 10.

Mirosław R. Derewońko      

 

Matura z polskiego bez kwitnących kasztanów
Odebrali świadectwa gotowości do matury


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę